آموزش خبرنویسی




جلسه
اهداف درس
  • -





درباره درس

خبرنویسی نوعی گزارش واقعی است که در آن به بیان موضوعی پرداخته می‌شود که دارای ارزش خبری است. برای اینکه بتوان اخباری را به رشته تحریر در آورد که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند باید به سراغ آموزش خبرنویسی برویم.

خبرنویسی چیست؟

انتقال اطلاعات صحیح، شفاف و جامع به مخاطب درباره یک موضوع را خبرنویسی می‌گویند. برای اینکه بتوان خبرها را به‌درستی به مخاطب انتقال داد بایستی ارزش‌های خبری و عناصر خبری را شناخت. همچنین برای تولید خبری که مخاطب را به سمت خود بکشاند می‌توان از سبک‌های مختلف خبری استفاده کرد. این سبک‌ها با توجه به نیاز مخاطب و نوع اخبار انتخاب می‌شوند.

چرا خبرنویسی اهمیت دارد؟

در دنیای امروزی رسانه‌های زیادی در حال تولید اخبار هستند. وجه تمایز این خبرها در زمان انتشار و نحوه نوشتن و نگارش آنها است. رسانه یا خبرنگاری می‌تواند در خبرنویسی موفق شود که با اصول نوشتن خبر آشنا باشد. برای اینکه توجه مخاطب به اخبار جلب شود باید بیش از هر چیزی به نحوه درست نوشتن اخبار توجه کرد. به همین دلیل باید به سراغ آموزش خبرنویسی برویم.

خبرنویسی در کسب و کارها

هنگامی که صحبت از تولید خبر می‌شود افراد بسیاری تصور می‌کنند که اخبار تنها برای رسانه‌ها تولید می‌شود. اما واقعیت این است که ایجاد تغییرات در کسب و کارها باعث شده است تا هر کسب و کاری نیاز به یک رسانه اختصاصی داشته باشد. در محتواهایی که داخل وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب و کار منتشر می‌شوند باید اصول خبرنویسی را رعایت کرد. به همین دلیل روابط عمومی کسب و کارهای امروزی نیاز دارند تا با اصول خبرنویسی و خبرنگاری آشنایی کافی پیدا کنند.

ارزش‌های خبری

برای اینکه بتوان خبرنویسی را به شکل حرفه‌ای دنبال کرد باید ارزش‌های خبری را شناخت. یک موضوع زمانی ارزش خبری دارد که یک یا چند مورد از بین موارد زیر درباره آن صدق کند:

  1. شهرت: خبر درباره اشخاص، نهادها یا حتی اشیای باشد که از شهرت بالایی برخوردار هستند؛
  2. دربرگیرندگی: در خبرنویسی باید به دنبال موضوعاتی باشیم که افراد بسیاری را در بین مخاطبان هدف درگیر خود کند؛
  3. تضاد یا حوادث: اخباری که به بیان تضادها یا حوادثی می‌پردازند که می‌تواند جامعه را درگیر خود کند مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند؛
  4. استثناها: در خبرنویسی باید به دنبال موضوعاتی باشیم که شگفت‌انگیز هستند. این ترفند در کسب و کارها می‌تواند موجب جلب توجه مخاطبان به سوی موضوعات تجاری شود؛
  5. فراوانی و تعداد: اخباری که اشاره به تعداد زیاد دارند می‌توانند توجه بیشتری را به خود جلب کنند؛
  6. مجاورت و نزدیکی: هر چه خبر به شنونده نزدیک‌تر باشد توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد؛
  7. تازه بودن: در خبرنویسی باید به سراغ موضوعات برویم که اخیرا اتفاق افتاده‌اند. خبرهای قدیمی یا سوخته نمی‌تواند چندان ارزشی را برای یک رسانه یا کسب و کار ایجاد کنند.

برای اینکه بتوان از ارزش‌های فوق در خبرنویسی استفاده کرد باید به سراغ دوره‌های آموزشی برویم. در دوره‌های آموزشی باید به جامع بودن سرفصل‌ها توجه داشته باشیم.

عناصر خبری

همان‌گونه که شناخت ارزش‌های خبری کمک می‌کند تا بتوان فرایند تولید خبر و خبرنویسی را به درستی جلو برد، شناخت عناصر خبری به نویسنده خبر کمک می‌کند تا بتواند روایت جذابی را از خبر به مخاطبان خود انتقال دهد. مهمترین عناصر خبری:

  • چه کسی؟
  • کجا؟
  • چه چیزی؟
  • چرا؟
  • چه وقت؟
  • چطور؟

سبک‌های خبرنویسی

برای اینکه بتوان یک خبر مناسب را برای مخاطب تولید کرد باید با توجه به نیازها به انتخاب یک سبک خبرنویسی پرداخت. مهمترین سبک‌های خبری عبارت‌اند از:

  1. هرم وارونه: در این سبک ابتدا مهمترین بخش خبر گفته می‌شود و سپس در ادامه به شرح و بسط خبر می‌پردازیم؛
  2. سبک تاریخی: در این سبک خبرنویسی، خبر مطابق زمان وقوع تهیه می‌شود؛
  3. پایان شگفت‌انگیز: در این شیوه پایان خبر به گونه‌ای رقم می‌خورد که مخاطب شگفت‌زده شود؛
  4. بازگشت به عقب: یک سبک خبرنویسی است که در آن ابتدا، پایان خبر بیان می‌شود و سپس به بیان عواملی پرداخته می‌شود که منجر به رخداد این خبر شده‌اند،
  5. سبک تشریحی: در این سبک سعی می‌شود تا با تشریح کامل خبر، به بیان نقطه نظرات کارشناسان مختلف پرداخت شود.

اصول خبرنویسی

برای اینکه بتوان خبر کاملی را به مخاطب انتقال داد باید به اجزا خبر توجه کرد. هر خبر از 3 جزء: تیتر، لید و متن خبر تشکیل می‌شود. در تیتر باید به صورت خلاصه به موضوعی اشاره کرد که در خبر به آن پرداخته می‌شود. هر چه تیتر جذاب‌تر باشد احتمال اینکه بتوان مخاطب را به سمت خبر کشاند، افزایش پیدا خواهد کرد.

لید که از یک پاراگراف کوتاه تشکیل می‌شود وظیفه جذب مخاطب و هدایت وی به سمت  متن اصلی خبر را بر عهده دارد. در متن خبر باید سعی نمود تا با انتقال اطلاعات و داده‌های ارزشمند به مخاطب، استناد کافی را برای خبر ایجاد کرد.

خبرنویسی مدرن

رشد رسانه‌ها در سالیان اخیر باعث شده است تا در لحظه یک خبر توسط چندین خبرگزاری انتشار پیدا کند. به همین دلیل توجه به اصول کپی‌رایتینگ و زیبانویسی در تولید خبر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین در خبرنویسی باید صداقت داشت، زیرا با رشد آگاهی مخاطب، خبرهای نادرست توسط او شناسایی می‌شوند.

سخن پایانی(با ما خبرنویسی را آموزش ببینید)

خبرنویسی از جمله سبک‌های نگارشی است که علاوه بر استعداد و ذوق نویسندگی نیاز به آموزش هم دارد. با گذراندن یک دوره آموزش خبرنویسی و آشنایی با اصول این حرفه، می‌توانید به تولید خبرهای جذاب برای رسانه خود یا حتی کسب و کارتان بپردازید. رسانه‌هایی می‌توانند متمایز از رقبا باشند که خبرنگاران و خبرنویسان توانمندی را در اختیار داشته باشند. بنابراین ضروری است که به آموزش خبرنویسی توجه کافی داشته باشیم.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزش خبر نویسی و تکنیک های آن

اصلی ترین و بدیهی ترین وظیفه خبرنگار ، آشنایی با دانش، اصول و قواعد خبرنویسی است تا به وسیله آن بتواند به نیاز ها و دغدغه های فکری مخاطبان خود پاسخ دهد، در این دوره آموزشی آموزش خبر نویسی را به شما یاد خواهیم داد

فرم ارسال نظر


صدیقه انصاری طلب
1399/08/06

با عرض سلام و احترام لطفا دوره هایی که مناسب شغل روابط عمومی می باشد در سایت بگذارید. با تشکر