وبلاگ ما

وبلاگ ما

به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛

آئین افتتاحیه‌ی "طرح اندیشه‌ی تمدن ساز" ویژه‌ی اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مراسم افتتاحیه "طرح اندیشه تمدن ساز" اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صبح امروز با حضور سرپرست این دانشگاه، مسئول نهاد رهبری و جمعی از دبیران و مربیان این طرح در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (ساختمان قرشی) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این مراسم که با هدف تبیین ابعاد محتوایی و اجرایی طرح و توجیه اعضای شرکت کننده در آن برگزار شد، منابع مرتبط با طرح (اعم از منابع کتبی و صوتی) معرفی و در اختیار دبیران، مربیان و اعضای طرح قرار گرفت.

دانشگاه ها؛ منشأ و خواستگاه خلق تمدن نوین

در این مراسم، دکتر کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سخنانی با اشاره به نقش فضاهای علمی و از جمله دانشگاه ها در ایجاد تمدن و تحولات نوین ملی و بین المللی گفت: امروز در نقطه ای از تاریخ قرار داریم که اهمیت بحث دانشگاه تمدن ساز بیش از هر زمان دیگری مطرح است زیرا دانشگاه ها منشأ و خواستگاه خلق یک تمدن نوین و تحول ساز هستند و میتوانند تحقق بخش مولفه های بنیادین و مهمی همچون صلح، عدالت، آرامش و امنیت باشند.

وی، تعامل و هم افزایی حوزه و دانشگاه را در راستای تحقق این مهم، ضروری و قابل توجه برشمرد و افزود: امروز اساتید و پزشکان بسیاری وجود دارند که همزمان با فعالیت در دانشگاه و حوزه های کار تخصصی خود، به مطالعه مباحث حوزوی نیز می پردازند و متقابلاٌ فعالانی در حوزه نیز وجود دارند که ترمینولوژی ادبیات پزشکی در دانشگاه را مورد بررسی قرار میدهند و برآیند چنین حرکتی می تواند ما را در جهت رسیدن به یک دانشگاه کمال گرا و تحول ساز یاری کند.

طرح اندیشه تمدن ساز؛ حرکتی در جهت هم افزایی اساتید

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه نقش استاد و معلم در فضاهای آموزشی میتواند فراتر از مباحث علمی باشد افزود: استادی که در کنار بحث آموزش با دانشجویان خود ارتباط عاطفی برقرار میکند، از تجارب و دغدغه های خود با آنها سخن میگوید و در مقابل سخنان و دغدغه های آن را میشنود اغلب موفق تر و در ذهن شاگردان خود ماندگارتر است.

وی در عین حال افزود: نکته مهم در این تعاملات آن است که این استاد و معلم، اصطلاحاً دستی پر در ابعاد مختلف علمی، معرفتی و ... داشته باشد و دانسته های او از رشدی متوازن و متعادل برخوردار باشد.

حجت الاسلام دکتر طباطبایی اضافه کرد: فلسفه امتیازات فرهنگی در دانشگاه نیز که در راستای ارتقاء علمی اساتید محترم تدوین شده با همین هدف صورت پذیرفته و کمک خواهد کرد تا اساتید و اعضای هیئت علمی علاوه بر بحث آموزش و پژوهش، در مباحث مهم دیگر نیز آگاهی های بیشتری را کسب کنند.

وی در رابطه با اجرای " طرح کلی اندیشه تمدن ساز " در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در طرح فوق که با محوریت بیانات مقام معظم رهبری برنامه ریزی شده، برآنیم تا با الگوگیری از فضای حوزهای علمیه، زمینه‌ی گفتگو، مباحثه و هم افزایی را در بین اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد کنیم و امید است؛ حرکت در مسیر اجرای این طرح، زمینه ای برای تحقق یک تمدن اسلامی – ایرانی در فضاهای علمی کشور و از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد.

طرح اندیشه‌ی تمدن ساز؛ موفق ترین طرح در حوزه‌ی توانمندسازی جامعه نخبگانی

دربخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین موسوی عضو دبیرخانه استانی طرح اندیشه تمدن ساز، ضمن اشاره به اهمیت آشنایی با تفکر و اندیشه های مقام معظم رهبری و ضرورت ترویج آن گفت: نگاه بِکر و متفاوت مقام معظم رهبری در تدوین اندیشه های اصیل اسلامی و مباحث سیاسی و مدیریتی از جمله نظرات مشترک مخاطبانی است که کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی" و یا منابع صوتی مرتبط با این کتاب را مطالعه نموده اند و بر همین اساس، شخصیت ایشان را به عنوان یک متفکر و نظریه پرداز در تمدن نوین اسلامی باور دارند.

وی با تاکید بر اینکه " طرح اندیشه‌ی تمدن ساز " نخستین طرح نخبگانی کشور و یکی از موفق ترین طرح ها در حوزه‌ی توانمندسازی جامعه نخبگانی است افزود: اساتید محترم شرکت کننده در طرح مذکور افزون بر دستاوردهای علمی و معرفتی این طرح، از 4 امتیاز فرهنگی در پایان طرح نیز برخوردار خواهند شد.

گفتنی است؛ همزمان با آغاز " طرح کلی اندیشه تمدن ساز " از سوی دفترهم اندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، منابع صوتی این طرح نیز در سایت نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نشانی https://nahad.mums.ac.ir بارگذاری و امکان خرید کتاب مرتبط با طرح نیز فراهم شده است.

 

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید