وبلاگ ما

وبلاگ ما

همزمان با میلاد امام حسن عسکری(ع):

افتتاح مهد کودک و مرکز ازدواج و خانواده در دانشگاه تهران

مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران روز سه‌شنبه دوم آبان ماه به دست حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و جمعی از دانشگاهیان افتتاح شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، ساختمان‌های مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان زیرمجموعه ستاد خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه تهران با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تنها معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران؛ دکتر عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید، دکتر یحیی بوذری‌نژاد رئیس پردیس البرز و دکتر فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان و خانواده و دکتر جابر سلطانی مدیرکل پشتیبانی و طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران افتتاح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این آیین با بیان اهمیت آموزش آیین همسرداری، ابراز امیدواری کرد: «افتتاح مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان در دانشگاه تهران مقدمه‌ای شود تا همه دانشگاه‌ها این مسیر را در پیش گیرند و مشکلات ازدواج برای جوانان حل شود. منابع به اندازه کافی در کشور وجود دارد ولی در خیلی از مواقع اولویت‌ها رعایت نمی‌شود. کاری کنیم تا جوانانی که در میدان‌های مختلف پرچم این کشور را بالا می‌برند و شاگرد اول‌ها و نخبه‌هایی که افتخارآفرین می‌شوند، برای ازدواج مشکل مالی نداشته باشند.» دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مراسم افتتاح مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان ابراز امیدواری کرد که اقدام دانشگاه تهران در زمینه راه‌اندازی مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان، برای سایر دانشگاه‌ها الگو شود. 

دکتر سید محمد مقیمی نیز در ادامه افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه تهران در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران را افتتاح کرد و گفت: خانواده به عنوان سلول اصلی تمدن‌سازی است. در تمدن غرب که مبتنی بر فردیت و فردگرایی Individualism است، منفعت و نیاز یک فرد محور است و افراد زمانی که احساس کنند منفعت فردی آنها تامین نمی‌شود، خود را نسبت به دیگران متعهد نمی‌دانند و متاسفانه مدت زمانی است که این نوع رویکردها در موضوع خانواده نظامات اجتماعی غرب در قالب هم‌خانگی، همجنس‌بازی و غیره مصداق پیدا کرده و در حال سرایت به فرهنگ‌های دیگر است. در نقطه مقابل این رویکرد، فرهنگ جمع‌گرایی Collectivism است که عمدتاً در کشورهای سوسیالیستی قابل مشاهده است که در آن به جنبه‌های انگیزه‌های فردی توجه چندانی نمی‌شود. اما در دیدگاه اسلامی، خانواده‌محوری مبنا قرار می‌گیرد. در رویکرد اسلامی، ضمن توجه به کرامت انسانی و انگیزه‌های فردی، تعهد به سایر اعضای خانواده و تحکیم و تعالی تک تک اعضای خانواده در سایه تعالیم الهی مورد توجه قرار می‌گیرد. خانواده در تمدن اسلامی علاوه بر اینها بجای قاعده جمع جبری، مبتنی بر قاعده هم‌افزایی و سینرژی است؛ یعنی خانواده فقط جمع جبری پدر، مادر و فرزندان نیست، بلکه همانگونه که در قاعده سینرژی دو بعلاوه دو می‌تواند پنج، شش و حتی بیشتر باشد، تجمیع اعضای خانواده و برکتی که خداوند متعال به جمع اعضای خانواده می‌افزاید، از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا بر خانواده‌محوری در تمدن اسلامی، روحی حاکم است که آن را با مفهوم خانواده در فرهنگ فردگرایی و جمع‌گرایی متمایز می‌سازد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان، به عنوان یک کلینیک خانواده سه کارکرد اصلی همسرگزینی، ترویج ازدواج و آموزش و مشاوره، و همچنین ارایه تسهیلات مالی و حمایتی مورد توجه قرار می‌گیرد. تلاش داریم که در یک فضای شاداب و متناسب با فرهنگ اسلامی، بحث ازدواج و آشناسازی افراد با همدیگر با وسواس و دقت لازم صورت گیرد تا جنبه‌های منفی و حواشی مربوطه بروز نکند و در عین حال تسهیل‌گری لازم در امر ازدواج دانشگاهیان صورت پذیرد.

مقیمی درباره یکی از تصمیمات برای تسهیلگری امر ازدواج دانشگاهیان، اظهار داشت: پیش‌بینی کرده‌ایم که به هر فردی که از طریق این فرآیند معرفی شود و ازدواج کند، وام قرض‌الحسنه ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت خارج از نوبت و در اسرع وقت طی همکاری با یکی از بانک‌ها اعطا شود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان آیین افتتاح مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان، بیان داشت: در نگاهی که به خانواده دانشگاه تهران داریم بایستی معنای خانواده را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنیم. علاوه بر احداث مهد کودک دانشگاه لازم است عرصه‌های ساخت مدرسه و دبیرستان خانواده بزرگ دانشگاه تهران، ایجاد مسکن و شغل برای دانشجویان و احداث مسکن برای اساتید را دنبال کنیم. در این راستا ظرف یک ماه آینده ۸۰ باب خوابگاه متاهلی را افتتاح خواهیم کرد و با توجه به اعتبار تأمین شده، کلنگ ۵۰۰ باب واحد خوابگاه متاهلی را بزودی به زمین خواهیم زد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا دو سال آینده، ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران به چهار برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین در این مراسم دکتر حمزه منصوری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و رئیس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان نیز در آئین افتتاح ساختمان این مرکز، از تشویق و ترغیب به ازدواج، تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده به عنوان سه راهبرد اصلی مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران نام برد و در تشریح ارکان این مرکز گفت: آموزش و مهارت‌افزایی، مشاوره، تسهیل‌گری ازدواج، شبکه امور واسطین و مروجین، شبکه خیرین و سامانه همسان‌گزینی همرسان، از ارکان مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان است.

وی درباره تسهیل‌گری ازدواج توسط این مرکز بیان داشت: مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران از طریق پیگیری اعطای وام‌ها و تسهیلات مالی، خوابگاه متاهلی و اخذ مصوبات تسهیل‌کننده بحث ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه و همچنین معرفی دانشجویان برای اشتغال و امریه و غیره، سعی می‌کند در زمینه ازدواج تسهیل‌گری نماید.

منصوری از ایجاد شبکه واسطین و مروجین امر ازدواج در مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تهران خبر داد و گفت: «سامانه همسان‌گزینی همرسان» به عنوان یکی از ارکان فعالیت مرکز است که این سامانه همسان‌گزینی یکپارچه ملی بر اساس الگوهای ایرانی اسلامی با رویکرد مشاوره‌ای قبل و بعد از ازدواج برای تمامی دانشگاهیان فعالیت می‌کند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران از ارائه مشاوره پیش از ازدواج رایگان، تست‌های روانشناسی پیش از ازدواج، آموزش‌های تربیت فرزند و تحکیم خانواده و مهارت‌های انتخاب به عنوان سایر خدمات مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان نام برد و افزود: در زمینه طرح همسفر تا بهشت (سفر به مشهد مقدس)، شرکت در جشنواره‌های ملی «زوج مانا» و «دردانه» که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌‎شود، حمایت‌های فرزندآوری و همچنین تأمین کمک جهیزیه و تسهیلات خرید کالا و غیره در آینده فعالیت خواهیم داشت.

منصوری در پایان از راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی زندگی برخط ویژه مهارت‌های زندگی دانشگاهیان خبر داد و خاطرنشان کرد: به تعداد مخاطبین مرکز، مشاور متخصص در حوزه ازدواج و خانواده خواهیم داشت و کارگاه‌های مهارتی با حضور اساتید متخصص و برنامه‌ها و همایش‌های عمومی فرهنگی به منظور فرهنگ‌سازی ازدواج و فرزندآوری برنامه‌ریزی خواهد شد. برگزاری دوره‌های آموزشی، مشاوره‌های فردی، همایش‌های تخصصی، جشن‌های عمومی و اردوهای فرهنگی تربیتی و مسابقات کتابخوانی از سایر برنامه‌های این مرکز است.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید