وبلاگ ما

وبلاگ ما

دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقا دانش مشاورین استان تهران برگزار شد

به دنبال آمار مطلوب ازدواجهای اصولی و کاهش طلاق با روش‌های علمی و اصولی هستیم

دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقا بروزرسانی دانش مشاورین استان تهران با حضور جمعی از مشاورین ازدواج، ائمه جماعات و مسئولان واحد خواهران دفاتر دانشگاه‌های تهران طی روزهای ۱۴ اسفندماه لغایت ۱۷ اسفندماه از ساعت ۸/۳۰ لغایت ۱۶/۳۰ در سالن جلسات مدیریت خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

ه گزارش خبرنگار مرکز خانواده و ازدواج  دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجت الاسلام سید محمد هاشمی مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست توانمندسازی و ارتقا دانش مخاطبین دوره گفت: برنامه تربیت واسطین ازدواج با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در جهت احیاء سنت وساطت و اجرایی سازی ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان در راستای برنامه ترویج ازدواج  کنترل و کاهش طلاق با همکاری وزرات کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی طی دوسال برای تمامی استانها در حال اجراست.

وی اظهار داشت: بواسطه اهمیت موضوع ازدواج و خانواده، انتخاب صحیح و مشاوره پیش از ازدواج امری ضروری است  و نیازمند مشاورین خبره در این حیطه در سراسر کشور هستیم، لذا جهت کمک به پایداری ازدواج در جامعه دانشگاهی و...لازم است تا در این زمینه آموزشهای متناسب داده شود.

مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد با آموزشها به مشاورین در دانشگاه ها  و مراکز و احیاء این دو امر شاهد آمار ازدواجهای اصولی و کاهش طلاق در سطوح دانشگاهی و جامعه باشیم.

وی در خصوص مباحث مطرح در دوره های اخیر گفت: عناوین مباحث با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته در محیطهای دانشگاهی و قشر دانشگاهی بوده است و نشست های دوره ای جهت بهره گیری از اندوخته های تجربی گذشته مشاورین و آموزش مهارتهای متناسب با شرایط روز جامعه حائز اهمیت می باشد.

گفتنی است، دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقا مشاورین پیش از ازدواج استان تهران به همت مرکز خانواده و ازدواج دفتر نهادمقام معظم رهبری در دانشگاهها،  در روز اول به میزبانی دکتر ابراهیم نعیمی سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با عناوینی نظیر اصول، اهداف، ساختار مدل مشاوره پیش از ازدواج، مراحل و محتوای دوره پیش از ازدواج، بررسی نیازهای روانشناختی دختر و پسر و ازدواج آغاز به کار نمود.

آموزش گفت و گوی بالغانه به زوجین جوان از عوامل تحکیم خانواده است

روز دوم نشست با ارائه دکتر علی صدرا روانشناس، مدرس دانشگاه و پژوهشگر با عناوینی مانند عوامل ارزشیابی ازدواج موفق و ناموفق و ظرفیت عشق ورزیدن با کمک مثلث عشق مورد بررسی قرار گرفت.

وی در گفت و گو باخبرنگار مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در راستای این نشست با بررسی عوامل مذکور به بررسی و ارایه نتایج گزارش پژوهش ها  پرداختیم که طبق گزارش اول، عواملی نظیر توجه و محبت، مسئولیت پذیری و احترام جز فاکتورهای پیش برنده ازدواج موفق است و در مقابل عواملی نظیر بی مسئولیتی،  بی توجهی، بی محبتی، بی حرمتی و توهین زمینه ساز آمار بالای طلاق در بین زوجین جوان گزارش شده است.

این پژوهشگر حوزه ازدواج و خانواده از پژوهش دوم روی ۳۷۰ زوج که منجر به طلاق عاطفی یا سردی عاطفی شده بودند، خبر داد و افزود: این پژوهش نشان داد در ۶۷ درصد این ۳۷۰ زوج، بعد از سال دوم، میران گفت و گو کاهش یافته بود که نشان می دهد یکی از عوامل مهم تحکیم خانواده، آگاهی از گفت و گوی بالغانه است که باید به زوجین آموزش داده شود.

دکتر صدرا همچنین از بررسی ۳۷ مورد از احساسات دختر و پسر برای ازدواج و همچنین جداسازی ۷ احساس مهم و اساسی برای مهارت پاسخگویی به احساسات زوجین خبر داد و در راستای مهارت پاسخگویی به احساسات پایه به  معرفی دو طرحواره مرتبط نظیر بازداری هیجانی و محرومیت هیجانی پرداخت.

حجت الاسلام مرتضی جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد تهران مرکزی در روز دیگر نشست به بررسی معیارهای انتخاب همسر، تصورات اشتباه در مورد معیارها، سنجش بلوغ های آمادگی برای ازدواج پرداخت.

در بخش دیگر این دوره آموزشی حجت الاسلام دکتر نوید جانباز روانشناس و عضو هئیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به بررسی نیمرخ شخصیتی از طریق آزمون و مصاحبه ، بررسی تطابق و تناسب شخصیتی از طریق آزمون و مصاحبه پرداخت.

حجت الاسلام دکتر حدادی پژوهشگر و  عضو هئیت علمی موسسه آموزشی  پژوهشی امام خمینی(ره)، در  روز پایانی نشست به ارائه سرفصل های ارائه شده نظیر الگوریتم انتخاب همسر، بررسی ویژگی‌های خانوادگی، اقتصادی،  اعتقادی ، فرهنگی و سیاسی و بررسی بینش و تصمیم گیری دوطرف پرداخت.

وی گفت: در این نشست، معیارهای افراد برای ازدواج را با توجه به شرایطی که در فضای مشاوره ممکن است مشاوران با آن برخورد کنند و همچنین موضوعات الویت دار را  مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

حدادی گفت: آشنایی با ساختار قبل از ازدواج، بعد از طی کردن مراحل ابتدایی،  ورود و مشاوره به مرحله اساسی که مرحله چهارم مشاوره قبل از ازدواج است، بررسی سوالات اساسی و دغدغه های مراجعین اعم از خودشناسی،  بلوغ اجتماعی، فردی و اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گزارش و معرفی سایت همسران بخش نهایی این نشست بود که توسط حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فرح بخش بیان گردید.

وی گفت: از طریق سایت همرسان ساماندهی ازدواج دانشجویان و متقاضیان دانشگاهی، معرفی فرد مناسب توسط واسطان، کارشناسان و مشاوران از طریق سامانه در اختیار متقاضیان در جهت تسهیل و ترویج امر ازدواج نهادینه شده است.

شایان ذکر است در پایان نشست به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا شد.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید