وبلاگ ما

وبلاگ ما

حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی:

دایره مخاطبان برنامه‌های نهاد رهبری در حوزه ازدواج گسترده می‌شود

مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها در گفتگو با فرهیختگان: دایره مخاطبان برنامه‌های نهاد رهبری در حوزه ازدواج گسترده می‌شود.

به گزارش ماوا؛ حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی، مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها درخصوص ابلاغ سند ملی ازدواج دانشگاهیان به «فرهیختگان» گفت: تا امروز هر اتفاقی در حیطه ازدواج رخ می‌داد، مختص زوج‌هایی بود که خودشان ازدواج کرده بودند، یعنی برای آنها یک دوره سه روزه «همسفر تا بهشت» را برگزار می‌کردیم اما با ابلاغ سند ملی ازدواج دانشگاهیان قرار است تغییر جدی در برنامه‌های مربوط به ازدواج این قشر داده شود، یعنی در بحث‌های آموزش، همسان‌گزینی، تسهیل‌گری، ارائه مشاوره و... برنامه‌های مفصلی را برای دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان خواهیم داشت.

او با بیان اینکه با ابلاغ سند ملی ازدواج دانشگاهیان در حوزه تسهیل‌گری، ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم هم ورود خواهیم داشت، گفت: «درکنار اقدامات مربوط به پیش از ازدواج، در حین ازدواج نیز برنامه‌هایی را برای دانشگاهیان خواهیم داشت که علاوه‌بر برگزاری دوره همسفر تا بهشت، در مباحثی مانند تامین تجهیزیه، ارائه تسهیلات رفاهی، انجام مشاوره و آموزش مهارت‌های لازم را نیز دنبال می‌کنیم. بخشی از اقدامات‌مان نیز به دوران پس از ازدواج برمی‌گردد که مربوط به تامین خوابگاه متاهلی و تسهیل‌گری برای انتقال دانشجویان از واحدهای دانشگاهی خواهد بود.

مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: هدف‌مان این است تا فرآیند کاملی را برای ازدواج دانشگاهیان دنبال کنیم که تحقق آن هم در افزایش تعداد ازدواج‌ها و هم در افزایش تمایل این قشر برای فرزندآوری اثرگذار است. امروز جمعیت دغدغه مهم کشور است و باید بتوانیم از ظرفیت سنی دانشجویان که در دوره 20 تا 30 سالگی قرار دارند، بهره برده و شاهد رشد جمعیتی در دوران تحصیلات دانشجویی باشیم. قطعا تحقق این مساله نیازمند همکاری جمعی است تا دستگاه‌های مختلف طی یک فرآیند ملی و استانی و براساس همان سازوکاری که در سند ملی ازدواج دانشگاهیان لحاظ شده، کارها را پیش ببرند.

هاشمی به انتخاب رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها به‌عنوان رئیس ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: تغییر مدیریت‌ها در سیستم‌های دولتی همیشه در برنامه‌های فرهنگی چالش‌هایی را به همراه می‌آورد؛ اما با انتخاب رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها به‌عنوان رئیس این ستاد، طبیعتا دیگر شاهد تغییر سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های اجرایی در این حوزه با تغییر دولت‌ها نخواهیم بود. به‌عبارت دیگر در حوزه ازدواج دانشگاهیان در تمام این سال‌ها، این نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بوده که به‌عنوان یک لنگرگاه همیشه سیاست‌های ثابتی داشته است. موضوع ازدواج به‌دلیل حساسیت‌ها و تنوعی که در کارکردهایش دارد، تا امروز جز نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، ارگان دیگری متولی آن نبوده و امروز هم این نهاد به دلیل فرادستگاهی‌بودنش می‌تواند در تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف نقش پررنگی داشته باشد.

فعال‌شدن ستادهای استانی پس از تشکیل جلسه ستاد ملی
او با تاکید بر اینکه دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در استان‌ها مقبولیت خوبی در حوزه ازدواج میان دانشگاهیان دارند و می‌توان از این ظرفیت در سطح استان‌ها بهره گرفت، اظهار داشت: پیش از ابلاغ سند ملی ازدواج دانشگاهیان، دو مرحله از کارهای مربوط به تغییر در حوزه ازدواج این قشر را انجام داده‌ایم. به‌طوری که با تمام دستگاه‌های مرتبط در این سند جلساتی را داشته و نمایندگان آنها هم معرفی شده است. همچنین ظرفیت‌های هر دستگاهی برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به ازدواج اعلام شده و به‌زودی جلسه اصلی ستاد را برگزار می‌کنیم تا بعد از آن بتوانیم ستادهای استانی‌مان را فعال کنیم.

اثربخشی ستاد ازدواج مستلزم همکاری ارگان‌های دخیل است
مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: «قطعا با ابلاغ این سند در پنج سال آینده هم در بحث ازدواج دانشگاهیان و هم فرزندآوری حرکت خوبی را در دانشگاه‌ها شاهد خواهیم بود. البته این منوط به اجرایی‌شدن سند است و در غیر این صورت، این ستاد هم مانند دیگر ستادهایی که تعدادشان کم هم نیست اما صرفا ستادهای اسمی هستند، عمل می‌کند. فعالیت و اثربخشی این ستاد هم مستلزم فعالیت همه ارگان‌های دخیل در آن و همچنین پیگیری رسانه‌ها به‌عنوان مطالبه‌گران این حوزه خواهد بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: قطعا ارائه تسهیلات مالی جدید به دانشگاهیان که در حوزه ازدواج و فرزندآوری کمک‌کننده باشد، نیاز به تشکیل جلسات ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان دارد اما اخیرا هم دیدیم که با تفاهمنامه بنیاد 15 خرداد، تسهیلات ویژه‌ای برای مادران دانشجو در نظر گرفته شده است.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید