وبلاگ ما

وبلاگ ما

مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاهی در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاهی در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور طی سخنانی با بیان اینکه حضور در مجموعه دانشگاه برای دانش آموختگان و طلاب شاغل در حوزه علمیه یک فرصت و برکت الهی است که به واسطه انقلاب و مجاهدت امام راحل (ره) فراهم شده افزود: هیچ مجموعه‌ای از مجموعه‌های دینی در طول تاریخ چنین فرصت مغتنمی برای حضور و ارتباط با مجموعه‌ی دانشمند و فرهیخته را همانند فرصتی که در اختیار جامعه روحانیت در فضای دانشگاهی است، نداشته و این اتفاق بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: تحقق انقلاب اسلامی در ایران حرفی نو را به دنیا مخابره کرد که همانا "گفتن نه به پذیرش ولایت طاغوت بود" و سبب شد سپاه شیطان با نمایندگی برخی پذیرندگان ولایت شیطان، به تقابل و دشمنی با این انقلاب برخیزند و این عداوت ها امروز به حدی رسیده که دشمنان آن را کتمان نمی‌کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری ۴۴ سال است ایستادگی این ملت و نظام، بزرگترین دلیل بر معجزه بودن و مرتبط بودن این انقلاب با نفس پاک اولیا و اراده الهی است.

وی در عین حال تاکید کرد: این عداوت و کینه‌ورزی‌ها زمینه‌ساز رشد و اعتلای کشور شده و هر صحنه‌ای که ما با بلاها و فتنه‌ها با نگاه الهی مواجه شویم، شک نکنیم که بر آمدن از آن بلا و فتنه‌ها ققنوس وار به یک پرواز و اوج گیری در ساحت‌های بالاتر منجر خواهد شد.

 DSC 7754

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به پیشرفت‌های چهار دهه اخیر کشور خاطرنشان کرد: قدرتی که امروز کشور در حوزه علم و فناوری، دفاعی و توانمندی در سیاست، نفوذ منطقه‌ای و اثرگذاری بر مناسبات و الهام‌بخشی برای ملت‌ها علیرغم تمام مشکلات و تحریم‌ها و دشمنی‌ها دارد، نشانگر این وعده الهی است که "إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ".

حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه سخنان خود، تغییر نظام شناختی و محاسباتی جامعه و آسیب‌های ناشی از آن را گوشزد و  تاکید کرد: اگر در این تصویرگری شیطانی بتوانیم واقعیت‌ها را به خوبی نشان بدهیم، از یک گردنه سخت عبور کرده‌ایم و در صورت ضعف نشان دادن به دام می‌خواهیم افتاد و قطعاً هزینه‌های زیادی برای خروج از آن متحمل خواهیم شد.

وی اضافه کرد: این موضوع مسئولیت آگاهان، نخبگان و روشن بینان جامعه و همینطور قشر عظیم دانشگاهی را یادآور می‌شود و اینکه رهبری می‌فرمایند: ماموریت شما جهاد تبیین است این ماموریت تنها متوجه جامعه روحانیت و دانشگاهیان نیست و همّت هر کسی را که دلش برای این ملت شایسته، مقتدر و مظلوم می‌‌تپد را می‌طلبد.

حجت الاسلام رستمی در همین ارتباط به موضوع مسمومیت‌های دختران در مدارس اشاره و تاکید کرد: هیچ فرد عاقلی تصور نمی‌کند این جریان کار نظام باشد؛ نظامی که افتخار می‌کند زنان را از قید جهالت‌های استعمار و دوران پهلوی نجات داده و در شرایطی که زنان یا دچار خانه‌نشینی و یا در ویترین هواپرستان مورد عرضه قرار می‌گرفتند، انقلاب اسلامی زنان را از این دوگانه ضعف و انحراف نجات داد و به جایی رساند که امروز این قشر جامعه بخشی از جمعیت تاثیرگذار در کشور ما هستند. لذا اتهام نظام به مانع‌افکنی برای تحصیل دختران، خنده‌دار است، اما اگر کسی تسلیم جریان محاسباتی شیطان شد، این اتهامات خنده‌دار را هم باور می‌کند.

وی ضرورت اهتمام و فرهنگ‌سازی در بحث جهاد تبیین را نیز متذکر شد و گفت: تبیین صحنه‌های بزرگی که ما در عرصه پیشرفت‌های علمی و حل مشکلات جامعه از دانشگاه‌ها می‌بینیم ضروری است و این بخشی از معجزات انقلاب اسلامی است. کشوری که در سال 1356 یک هزارم دانش دنیا را تولید می‌کرد، امروز این میزان را به ۲ درصد رسانده است و ما امروز با وجود تمام محدودیت‌ها، رتبه ۱۵ علمی دنیا را داریم..

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: کرونا را همین دانشگاه‌های ما شکست دادند و کشور ما با دستاوردهای گسترده علمی از آن بحران عبور کرد، در حالیکه دنیا هنوز با این موضوع درگیر است.

 

DSC 7738

 

جایگاه محوری نهاد در اجرای برنامه های فرهنگی دانشگاه

دکتر کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از زحمات و تلاشهای حجت الاسلام دکتر طباطبایی مسئول سابق دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جایگاه دفاتر نهاد از جهات مختلف دارای اهمیتی ویژه است و مهمترین آن بحث موضوعیت نهاد می‌باشد که باز می‌گردد به جایگاه رهبری و نمایندگی آن در دانشگاه‌ها.

وی افزود : این جایگاه بسیار مهم، اثرگذار و امید آفرین است و مسائل بسیاری می تواند در بستر این مجموعه مطرح و حل و فصل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین، با تاکید بر اینکه فعالیت‌های آتی دفتر نهاد دانشگاه بایستی به صورت مضاعف و پررنگ‌تر از گذشته دنبال شود افزود: بخشی از این فعالیت‌ها در سطح سیاست گذاری های فرهنگی و دانشگاهی می باشد که نیازمند آسیب شناسی های دلسوزانه و نقادانه نسبت به عملکردها و شرایط دانشگاه است.

وی موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها را نه صرفاً در قالب بیانیه که در بعد عملیاتی آن یادآور شد و با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در دفاتر نهاد گفت: در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی جایگاه نهاد محوری است و با توجه به وضعیت موجود، بازطراحی سیاست‌های فرهنگی در سطح مجموعه‌های گفتمان ساز و جریانهای دانشجویی امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

اجرای سند دانشگاه اسلامی؛ ضرورتی مسکوت مانده!

حجت الاسلام دکتر طباطبایی مسئول سابق دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم با بیان اینکه دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای در نظام ولایی دارند و در همه دولت‌ها دفاتر نهاد به عنوان یک مجموعه محترم و مقتدر شناخته شده است افزود: ما خیرخواهی خود را نسبت به همه مدیران مجموعه‌ها اعلام کرده‌ایم و این از ویژگی‌های دفاتر نهاد می‌باشد.

 وی اضافه کرد: بسیاری از اتفاقات و مشکلات در فضاهای سازمانی، بواسطه مشورت و مداخله دفاتر نهاد حل شده است و در هر دوره‌ای که این وضعیت بیشتر شناخته شد شاهد برکات بیشتر و بهتر برای حرکت دانشگاه‌ها بوده‌ایم.

مسئول سابق دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین، اهتمام و توجه به اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی بویژه از سوی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را متذکر شد و گفت: بسیاری از راهبردها و اقدامات در سند اسلامی دانشگاه‌ها بدون صرف هیچ هزینه و بودجه‌ای قابل اجراست و این مهم محقق نمی‌شود مگر با یک عظم و حرکت انقلابی از سوی وزارتخانه‌ها.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر طباطبایی در ادامه، ضمن برشمردن فعالیت‌های دفتر نهاد و ذکر این نکته که در فرایند فعالیت‌های فوق کاستی‌ها و نقایصی محتمل است افزود: ما تلاش کردیم، سرمایه اجتماعی که برای حرکت دفتر نهاد نیاز است را ارتقاء دهیم و فعالیت‌هایی نیز در این مسیر داشته‌ایم که تاسیس فرهنگ‌کده‌ها، مرکز همسان‌گزینی خشت اول در فضای دانشگاهی و تاسیس هیئت مذهبی باقرالعلوم (علیه السلام) (که بسیج اساتید و جبهه انقلاب در دل آن شکل گرفته) از جمله این فعالیت‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت بازنگری و تغییر رویکرد در فضای مدیریت فرهنگی دانشگاه‌های کشور را یادآور شد و با تاکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگی نیازمند مسئولان متخصص و دانش آموخته در حوزه فرهنگ هستیم افزود: دفاتر نهاد به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم و متولی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و دینی می‌تواند در پوشش دهی هرچه بهتر برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها به ویژه در قالب دروس معارف مورد توجه و بهره‌گیری قرار گیرد.

ظرفیت‌های دفتر نهاد، درخدمت واحدهای مختلف دانشگاه است

حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب، رئیس جدید نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در تربیت انسان‌ها نقشی اساسی دارند، تاکید کرد: ماموریت دانشگاه علوم پزشکی تربیت انسان‌های متخصص و متعهد و با اخلاق است و در دانشگاه علوم پزشکی باید بحث سلامت معنوی به طور خاص مد نظر باشد، غرب سالهاست به سمت آن حرکت کرده است و در این مسیر اساتید و مسئولان محترم دانشگاه می‌توانند ظرفیت دفتر نهاد را به عنوان یک مجموعه یاری‌گر، کمک کار و هدایتگر در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مذهبی و همینطور در مشکلات و چالش‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 وی ابراز امیدواری کرد: همکاری و هم‌افزایی دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سایر واحدهای این دانشگاه بتواند نتایج مطلوبی را در حوزه‌های مختلف رقم بزند.

 

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید