وبلاگ ما

وبلاگ ما

سامانه ازدواج دانشجویی

همرسان

بهترین سن ازدواج جوانان، دوران شور و نشاط جوانی( سن ۱۸ الی ۲۳) است که اغلب مقارن با دوران تحصیل در دانشگاه است. شاید در نگاه اول جمع بین تحصیل و ازدواج دشوار به نظر برسد ولی مدیریت این امر توسط جوانان با راهنمایی مشاورین می‌تواند زمینه‌ی رشد همه‌جانبه و تعالی علمی و معنوی آن‌ها را در پی داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بر طرف شدن نیاز‌های جنسی – عاطفی از طریق مشروع  به ادامه‌ی تحصیل با تمرکز بالا و قوت بیشتر کمک می‌کند و علاوه بر موفقیت و پیشرفت علمی، احساس لذت و کامیابی حلال جوانان را  از کشیده شدن به سمت گناه و انحرافات اخلاقی باز می‌دارد. از سوی دیگر همسرانی که درک متقابلی از شرایط تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی همدیگر دارند بهتر می‌توانند برای آینده و شیوه زندگی مشترک خود هدف گذاری و برنامه‌‌ریزی کنند و تجربه لذت‌بخش مادر یا پدر شدن را در اوایل جوانی با فاصله نسلی کم از فرزندان احساس نمایند.

اهمیت و تاریخچه‌ی ازدواج دانشجویان


برپایی جشن‌های ازدواج دانشجویی با هدف ترویج و ترغیب جوانان به ازدواج از سال 1376 با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت‌ها و هدایای نهادهای مختلف آغاز شد و تا سال 1390 به  اوج خود (61 هزار زوج) رسید. ولی متأسفانه با توجه به روند کاهشی تعداد ازدواج‌ها در کل کشور و همچنین کاهش تعداد ورودی دانشجویان به دانشگاه‌ها، میزان ثبت نام دانشجویان در این برنامه در سال 1397  به نزدیک بیست هزار زوج کاهش یافته.
اقدامات تسهیلگرانه‌ی ازدواج می‌تواند انگیزه‌ی دانشجویان را به تشکیل خانواده بالا ببرد. یکی از این اقدامات واسطه‌گری ازدواج و هدایت و معرفی دختران و پسران به یکدیگر در چارچوب فرهنگ بومی و با محوریت خانواده است. بر همین اساس، ستاد ازدواج دانشگاهیان با راه‌اندازه‌ی سامانه‌ی «همرسان» گامی مهم را در سامان دادن ازدواج دانشجویان برداشته است.
این ستاد با الهام از آیه‌ی شریفه‌ی «وأنْکحوا الْأیامى‌ منْکمْ و الصّالحین منْ عبادکمْ و إمائکم» و جامه علم پوشاندن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم واسطه‌گری برای ازدواج جوانان و کمک به انتخاب آگاهانه و عالمانه در چارچوب فرهنگ اصیل خانواده‌ی ایرانی- اسلامی کار خود را با راه‌اندازی سامانه‌ی هوشمند «همرسان» و استفاده از بستر مناسبی که فناوری اطلاعات می‌تواند در اختیار این امر قرار دهد از سال 1400 آغاز نمود.

اصول و سیاست‌های کلی

سامانه‌ی همسران بنا بر اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ه.ش جمهوری اسلامی و تحت سیاست‌های‌کلی خانواده (ابلاغیه‌ی۱۳/۰۶/۱۳۹۵مقام معظم رهبری)، سیاست‌های کلی جمعیت (ابلاغیه‌ی۳۰/۰۲/۱۳۹۳ مقام معظم رهبری) و سیاست های کلی سلامت (ابلاغیه‌ی ۱۸/۰۱/۱۳۹۳مقام معظم رهبری) مشغول فعالیت است. این سامانه در راستای قانون تسهیل ازدواج جوانان مجلس شورای اسلامی ایران (۲۷/۱۰/۱۳۸۴) و نقشه مهندسی فرهنگی کشور دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (۰۸/۰۳/۱۳۹۲) فعالیت می‌کند.
اصول حاکم بر این سامانه عبارتند از:
1.    محوریت خانواده‌ و اطلاع آن‌ها از جریان کار؛
2.    استفاده از راهنمایی و مشورت متخصصین؛
3.    حفظ حریم اشخاص و جوانان؛
4.    امنیت اطلاعات و بالا بودن ضریب اعتماد و اطمینان؛
5.    غیر انتفاعی و رایگان بودن؛
طراحان سامانه‌ی همرسان با بهره‌مندی از نظرات متخصصین خانواده و تسهیلگران ازدواج  زیر نظر هیئت علمی متشکل از متخصصین و کارشناسان نخبه‌ی دانشگاهی و حوزوی فعالیت می‌کنند و علاوه بر بهره‌مندی از تجربیات سامانه‌های مشابه، در تلاشند تا کاستی‌های آن‌ها را برطرف کرده و گامی نوینی را در زمینه ازدواج هوشمندانه و پایدار بردارند.


مراحل اجرایی طرح همرسان


1.    گام اول:  شناسایی و جذب کارشناسان (واسطه‌گران ازدواج) و مشاورین در دانشگاه‌های سراسر کشور: ستاد ازدواج دانشگاهیان در سراسر کشور پس از شناسایی و فعال کردن مراکز‌ دانشگاهی خود در استان‌ها در گام نخست اقدام به جذب، گزینش و آموزش کارشناسانان و مشاوران خود می‌کند.
2.    گام دوم: امکان دسترسی محدود به سامانه‌ی آنلاین تحت عنوان «همرسان» به مدیران مراکز، کارشناسان و مشاوران داده می‌شود تا اطلاعات مراجعان خود را که در سامانه توسط متقاضیان ثبت شده است را مشاهده، ویرایش و نگهداری کنند.این امرموجب دسترسی آسان، هدفمند و سریع به اطلاعات متقاضیان ازدواج مورد نظرشان می‌شود.
3.    گام سوم: ثبت‌نام متقاضیان و انتخاب مرکز. هریک از متقاضیان با انتخاب یک مرکز و ثبت اطلاعات خود می‌توانند پیگیر مراحل انجام کار اعم از مصاحبه‌ی حضوری، مشاوره و معرفی مورد مناسب باشند.


مزایای راه اندازی سامانه همرسان


1.    ایجاد بانک اختصاصی برای هر یک از مراکز دانشگاهی در سطح استان و شهرستان
2.    افزایش احتمال انتخاب شدن یا انتخاب کردن آگاهانه برای دختران و پسران دانشجو
3.    امکان دسترسی به اطلاعات سایر مراکز و همکاری با یکدیگر
4.    سهولت در به روزرسانی و بایگانی کردن اطلاعات و امکان مراجعه دائمی به اطلاعات
5.    افزایش سرعت و دقت در یافتن موارد مناسب
6.    در دسترس بودن آنلاین سامانه در هر مکان و زمان برای کارشناس
7.    استفاده از خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و مهارت‌افزایی سامانه

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید