وبلاگ ما

وبلاگ ما

حجت الاسلام والمسلمین دکتر طباطبایی: نماز ریشه دارترین ابزار تربیتی در فضاهای فردی و اجتماعی است

گردهمایی ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با حضور معاون فرهنگی- دانشجویی این دانشگاه و معاونت فرهنگی- دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور و به میزبانی مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

نشست ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با حضور معاون فرهنگی- دانشجویی این دانشگاه و معاونت فرهنگی- دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور و به میزبانی مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مقدمه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر طباطبایی با اشاره به روایتی از امام باقر (علیه السلام)، موضوع "نماز" را مهمترین اصل و ریشه‌ی تمام مسائل تربیتی در اسلام برشمرد و گفت:  همه آنچه که دین اسلام بنا دارد در حوزه های فردی و اجتماعی پایه گذاری کند، ریشه در مساله نماز دارد، لذا در آیات متعدد قرآن کریم وقتی مساله تربیت مطرح می شود خداوند متعال به عنوان مربی می فرماید آنچه شما انسان ها را تربیت می کند، نماز است.

وی با اشاره به بخش دیگری از حدیث امام باقر (علیه السلام)، موضوع جهاد را به عنوان اولی ترین مساله در بدنه‌ی شریعت اسلام معرفی و اظهار داشت؛ خداوند مساله جهاد را که از سخت ترین فرائض دینی است، به عنوان یکی از جنبه های تربیتی معرفی می کند زیرا جوهره وجودی افراد در این عرصه متبلور و رشد می یابد. 

دکتر طباطبایی همچنین، توجه و اهتمام به مساله‌ی "جهاد تبیین" را که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، یادآور شد و گفت: برخلاف گذشته که جنگ فیزیکی مرزهای حق و باطل را مشخص می کرد امروز در فضای جنگ نرم و کارزار شناخت ها هستیم؛ جنگی که دشمن با وارد کردن هجمه های مختلف سعی در تخریب نظام و حکومت اسلامی دارد و این رسالت ماست که در برابر این حجم وسیع تخریب ها ولو با بذل جان، مال و آبرو و .... از ارزش های دین و نظام اسلامی دفاع کنیم.

تدوین نقشه جامع فرهنگی دانشگاه در راستای تقویت برنامه ها

دکتر صابری معاون فرهنگی- دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست از تدوین نقشه جامع فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خبر داد و گفت: اجرای این سند کمک خواهد کرد تا همه بخش ها و گروه های فرهنگی دانشگاه به اقتضای امکانات و وظایف خود و بدور از موازی کاری و ضمن هم افزایی هر چه بیشتر، فعالیت ها و خدمات  فرهنگی خود را در فضای دانشگاه ارائه کنند.

وی با اشاره به نقش ائمه جماعات به عنوان یکی از عوامل محوری در اجرای برنامه های دینی و فرهنگی دانشگاه، خطاب به این گروه اظهار داشت؛ علاوه بر موضوع "نماز" که رسالت اصلی شما در فضاهای آموزشی و درمانی دانشگاه است، می توانید در موضوعات مهم دیگری از جمله بحث افزایش جمعیت و مسائلی از این دست که دغدغه امروز مسئولان دانشگاه است، نیز موثر و کمک کننده باشید.

تاثیرگزاری ائمه جماعات بر فضای نخبگانی کشور

معاون فرهنگی- دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور هم در این گردهمایی، از حضور مبلغین و امامان جماعت در فضای دانشگاه ها به عنوان فرصتی مغتنم در جهت تاثیرگزاری بر فضای نخبگانی کشور یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه هر اتفاقی در جامعه رخ می دهد، اغلب سرریز اتفاقاتی است که در لایه‌ی نخبگانی کشور رقم می خورد و این قشر اغلب تاثیری مستقیم بر رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و در مجموع تغییر عملکردها در کشوردارند، تکلیف مبلغین و ائمه جماعات در خصوص این مهم که چه چیزی از فضای دانشگاه به بیرون تراوش کند و اینکه در مدار اخلاق، معنویت و عقلانیت باشد یا خیر؟ می تواند بطور ویژه مطرح و تعیین کننده باشد.

وی، نقش و حمایت مبلغین دانشگاه ها از کادر درمان کشور در شرایط سخت همه گیری کرونا را نیز یادآور شد و گفت: در ایامی که وضعیت بحرانی کرونا کادر درمان کشور را به شدت درگیر و در موقعیت دشواری قرار داده بود، تعداد قابل توجهی از مبلغین، داوطلب حضور در بیمارستان ها شدند و با به خطر انداختن جان خود، به حمایت و کمک رسانی به کادر درمان پرداختند که مفهوم این حرکت جز جهاد و ایثارگری معنای دیگری نبود.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید