آفتاب در مصاف - فصل اول

آفتاب در مصاف - فصل اول


104 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

با تبدیل تدریجی ولایت به سلطنت، 

حسین (ع) آرام آرام به شهادت رسید

اهداف درس
  • آشنایی با چگونگی تبدیل امامت به سلطنت
  • شناخت ریشه های دگرگونی جامعه اسلامی
  • شناخت ایستادگی امیرالمومنین در برابر جریان های انحرافی
  • آشنایی با ریشه های مشکلات امیرالمومنین




درباره درس

برای همه ما اتفاق افتاده است که گاهی حیرت زده و هاج و واج به یک حادثه بنگریم و بگوییم: «احساس غافلگیری می کنم. نمی توانم آنچه پیش روی خود دارم را هضم نمایم. اصلاً باور نمی کنم که چنین چیزی رخ داده باشد. اصلاً چگونه ممکن است که چنین چیزی اتفاق افتاده باشد؟!». ذهن ما در چنین مواقعی، به ناگاه متوقف می شود؛ گویی با امری خارق العاده مواجه شده باشد. خارج شدن ذهن از چنین وضعیتی، منوط به روشن نمودن چگونگی اتفاق افتادن آن حادثه است. یکی از اتفاقاتی که برای هر مسلمانی در وهله ی نخست، غیرقابل هضم و فهم است، حادثه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) است. برای درک ادعای بالا، تنها کافی است که چشمان خود را ببندیم و سفری در زمان به سال دهم هجری داشته باشیم. باورکردنی نیست اما باید باید باور کرد که در طول اندک زمانی، شهری آرمانی توسط پیامبر اسلام برفراز عصر جهالیت پدید آمده است. ما شاهد مردمانی مؤمن و مخلص و حاکمانی با تقوا، ساده زیست، عادل و عالم هستیم که الگویی برای کل بشریت در تمام اعصار می باشند. پلکی بزنیم و به پنجاه سال بعد سفر کنیم. چشم مان به ناگاه به مردمانی می افتد که برای کشتن امام حسین و یارانش و رسیدن به بهشت، دست از پا نمی شناسند. چشم مان به مردمی می افتد که برای اسیر کردن و توهین به خاندان عصمت و طهارت، از یکدیگر سبقت می گیرند. چشم مان به روی چهره ی حاکمی به نام یزید ملعون باز می شود که با عصایش بر صورت شخصی می زند که پیامبر آن را می بوسید. در چنین مواقعی با خود می گوییم: «احتمالاً اشتباهی پیش آمده است. یا این جا، آن جای قبلی نیست و یا قرن های زیادی از ظهور پیامبر گذشته است که جامعه اش به چنین وضعیتی گرفتار شده اند». اما هیچ چیز اشتباهی روی نداده است. باید باور کنید که بهشت ابتدای هجرت به سرعت به جهنمی واقعی تبدیل شده است. سؤال کلیدی اینجاست: چه شد که این گونه شد؟ چه شد که امت نبی و سران آن از وزیران، امیران، عالمان و قاریانش، در کربلا جمع شدند و  جگر گوشه نبی به خاک وخون کشیده شد؟ «آفتاب در مصاف»، مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری با موضوع علل و ابعاد واقعه‌ی عاشورا است. این مجموعه، تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورا را به ترتیب تاریخی، در خود جای داده است.

مجموعه «آفتاب در مصاف» مرجع و منبع ارزشمندی در تبیین علل، ابعاد، اهداف و نتایج قیام حسینی و پاسخ به شبهات این حوزه است. مقاممعظم رهبری در این مجموعه از علل انحراف یا سقوط سیاسی مسلمانان می پرسد و آن را دنیاطلبی و سقوط اخلاقی مسلمانان پیدا می کند. فصل اول این مجموعه در چهار جلسه برای مخاطبان تدارک دیده شده است. هدف اصلی این درس، توصیف مسیری است که به حادثه ی کربلا منتهی می شود. ابتدای این راه، با پرسش از چیستی نظام اجتماعی و سیاسی بناشده توسط پیامبر اسلام روشن می گردد. پرسش اساسی پیرامون دگرگونی جامعه اسلامی و ریشه ها و زمینه های اصلی این دگرگونی، میانه این راه را تبیین می نماید. در نهایت مبحث قلب ماهیت حکومت اسلامی و تبدیل ولایت به سلطنت، انتهای این راه را روشن می نماید. در میان این مباحث، بحث از احیای امامت و ولایت توسط حکومت حضرت علی(ع) قرار می گیرد؛ نوری که به سرعت آن را خاموش نمودند و بدین سبب نتوانست انحراف فکری و سیاسی مسلمانان را درمان نماید.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
آفتاب در مصاف - فصل اول

«آفتاب در مصاف»، مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری با موضوع علل و ابعاد واقعه‌ی عاشورا است. این مجموعه، تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورا را به ترتیب تاریخی، در خود جای داده است و مرجع و منبع ارزشمندی در تبیین علل، ابعاد، اهداف و نتایج قیام حسینی و پاسخ به