حیات پاکان 2

حیات پاکان 2


296 دقیقه

12 جلسه
شعار درس

نکته ناگفته: همه ائمه اطهار

به دنبال قبض حکومت بودند

 

اهداف درس
  • آشنایی با زندگی فردی شش تن از ائمه اطهار (ع)
  • شناخت نحوه مواجهه ائمه معصوم با خلفا
  • آشنایی با نهضت علمی و فرهنگی ائمه اطهار (ع)
  • شناخت مراحل زندگی امامان معصوم (ع)




درباره درس

کودکی خردسال را بنگرید که چگونه هر رفتاری که پدرش انجام می دهد را، او نیز تکرار می کند. او تکرار می کند، چون در پدر خود، کمال و توانایی می بیند و بدین سبب صادقانه او را دوست دارد و می خواهد همچون پدرش باشد. آیا ما دوستداران امامان معصوم (ع)، شناختی از کمال این انسان های کامل و حیات پاکشان داریم؟ ما می دانیم که زندگی آن ها، چه سبک زندگی فردی و چه سبک زندگی اجتماعی و سیاسی شان، کامل ترین و جامع ترین الگو برای ماست. اما انسان موجودی فراموش کار است و همواره بایستی از الگوی کامل برایشان سخن گفت. درس حیات پاکان، در کنار درس های مشابه در باب زندگی امامان معصوم، یک تکرار مقدس است. وجه مشخصه ی این درس، در پیوند با هم دیدن زندگی فردی و سیاسی ائمه معصوم (ع) است. هم اکنون دیگر صرف مطالعه زندگی ائمه اطهار (ع) کافی نیست و ما نیازمند، خوانش و تفسیری کامل و مطابق واقع از تاریخ زندگی امامان شیعه هستیم. طبق چنین تفسیری، اولاً توحید اندیشه ای است که دارای دو بعد نظری و عملی است و زندگی ائمه دارای دو سطح فردی وسیاسی است. و دوماً این دو بعد و دو سطح کاملاً به یکدیگر متصلند. در این جا همه چیز از درون و از سطح اندیشه و روح آدمی شروع می شود و تا عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی انسان امتداد می یابد. در اینجا، هدف انسان مسلمان، آزادی خود از چنگال نفس با انقلابی درونی و آزادی خود و دیگران از دست مستکبران بیرونی با انقلابی سیاسی است. او با اندیشه ی توحید، بعنوان اندیشه ای زنده و تحول آفرین، دست به چنین کاری می زند. مقام معظم رهبری در این باب معتقدند: «در اسلام مبنای اصلی آزادی انسان، توحید است. و توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ توحید عبارت است از اعتقاد به خدا، و کفر به طاغوت». بدین سبب است که «ائمه (ع) حداقل از دوران امام حسن مجتبی به بعد، یک حرکت زیر زمینی همه جانبه‌ی سیاسی و انقلابی را به قصد قبضه کردن حکومت شروع کرده بودند. هیچ شکی باقی نمی ماند برای کاوشگر زندگی ائمه که ائمه (ع) این حرکت را داشتند. آنی که من عرض میکنم، ناشناخته است. اینی که ائمه (ع) یک حرکت سیاسی تشکیلاتی وسیع و گسترده را انجام می دادند، با اینکه این همه شواهد وجود دارد، این ناگفته مانده و ذکر نشده و این مشکل عمده‌ی فهم زندگی ائمه (ع) است». درس حاضر بدنبال حل این مشکل و ذکر این ناگفته هاست.

این درس تحت عنوان «حیات پاکان 2» در 12 جلسه توسط حجت الاسلام محمدرضا جباری ارائه شده است. زندگانی فردی، سیاسی و فرهنگی امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام رضا (ع)، امام عصر (ع) شش بحث محوری هستند که در این درس مورد بررسی قرار گرفته اند. زندگی فردی ائمه بر محور ولادت، مدت حیات، شهادت، نام و فضایل مادر، کنیه، القاب، جایگاه و فضایل آنان توضیح داده شده است. استاد هم چنین زندگی سیاسی ائمه مذکور را ضمن تشریح موضوعاتی از قبیل حضور اجتماعی امام حسن در دوره پیامبر، نقش امام حسن در دوره خلفای سه گانه و خلافت امام علی، معاویه و تحمیل صلح بر امام حسن، مفاد صلح نامه، جعل روایت درباره امام حسن، سیره عبادی و اجتماعی امام سجاد، وقایع سیاسی دوره بنی امیه و مواضع امام سجاد در برابر آن ها، قیام توابین، قیام مختار، خلفای معاصر امام باقر، عملکرد امام باقر در برابر حوادث سیاسی، زمینه های موفقیت امام در ایجاد نهضت علمی، خلفای معاصر امام صادق، مواضع امام صادق در برابر قیام ها و حوادث سیاسی، قیام زید و نفس زکیه، خلفای معاصر امام رضا، ادوار سیاسی امام رضا، گسترش قیام های شیعی و غیرشیعی، دلایل مأمون در پیشنهاد ولایت عهدی، امام رضا و پالایش و تصحیح احادیث، نقش سازمان وکالت در غیبت صغری، چهار نائب امام زمان و سیره امام زمان به پیش برده است.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
حیات پاکان 2 | ecnahad.ir

آیا ما دوستداران امامان معصوم،شناختی از کمال این انسان های کامل و حیات پاکشان داریم؟ آیا ما می دانیم که زندگی آن ها، چه سبک زندگی فردی و چه سبک زندگی اجتماعی و سیاسی شان، کامل ترین و جامع ترین الگوَ برای ماست؟