شرح بی نهایت (حاشیه ای بر گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس)

شرح بی نهایت (حاشیه ای بر گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس)


218 دقیقه

9 جلسه
شعار درس

*فرهنگ ما،

بزرگترین ثروت ما*

اهداف درس
  • آشنایی با اهمیت گفتمان جهاد و فرهنگ دفاع مقدس
  • اهمیت گفتمان سازی دفاع مقدس
  • نقش الگوسازی در گسترش فرهنگ
  • آثار الگو شدن شهدا در جامعه




درباره درس

قرار بود، صبحانه را در بغداد بخورد، نهار را در اهواز و شام را در تهران. اما در نهایت، آخرین شام خود را در زندان با عزرائیل خورد و به درک حاصل شد. سخن از صدام حسین و جنگ تحمیلی اش بر ایران است. گاهی چه زیبا، تهدیدها به فرصت ها تبدیل می شوند. به راستی این سخنی حکیمانه از بزرگانمان است که «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد». ما در این جنگ نه تنها سرزمینی از دست ندادیم بلکه بسیار چیزهای دیگر به دست آوردیم. شاخص ترین این چیزها، سرمایه معنوی و ثروت فرهنگی حاصل از هشت سال دفاع به راستی مقدس بود. می دانیم که آلمانی ها علی رغم شکست در جنگ جهانی دوم، همچنان در حال تولید آثار هنری در باب قهرمانی های خود در این سال ها هستند. آن ها، آن جنایت و تجاوز را یک دارایی برای خود می دانند و آن را همواره به خود و دیگران می شناسانند. برای آن ها، عملکرد سربازانی که با قرص های روان گردان، به سطح بزرگسالان کودک صفت و ماشین هایی خشن تنزل پیدا می کردند، یک سرمایه و دارایی به حساب می آید. بدون تعصب خاصی به این قضیه نگاه کنیم. احساساتمان بی جهت فوران نکند. بیایید فقط کمی، از خودبیگانگی را کنار بگذاریم و واقعیت را بازگو کنیم. به راستی آیا عملکرد ما ایرانیان در هشت سال دفاع تحمیلی، قابل مقایسه با جریان هایی این چنینی است. آیا به راستی، تجاوزطلبی آن ها قابل قیاس با دفاع مقدس ماست؟ ایا دفاع مقدس ما که با شراب معنویت و عشق به خدا و ولایت، کودکان را پیر و هدایتگر می کرد، با جنگ افروزی آن ها قابل مقایسه است؟ بله «‏‏رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها‏‎ ‎‏زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم‏‎ ‎‏نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.‏» رهبر ما این طفل می باشد و خواهد بود و این آن سرمایه ای است که دفاع مقدس در اختیارمان قرار داد. با درس شرح بی نهایت (حاشیه ای بر گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس) در خدمت شما هستیم.

این درس در نه جلسه توسط استاد احمد یارمحمدی ارائه شده است. هدف کلی این درس، آشنایی مخاطبان با اهمیت گفتمان جهاد و فرهنگ دفاع مقدس است. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعاتی همچون اهمیت گفتمان سازی دفاع مقدس و ضرورت تبیین مقدمات آن، اصول روایت گری دفاع مقدس، شناخت عناصر تشکیل دهنده ی حوادث دفاع مقدس، نقش الگوسازی در گسترش فرهنگ ایثار و آثار الگو شدن شهدا در جامعه به پیش می برد. بیایید قبل از ورود به این درس، با یکدیگر، نگاهی به قسمتی از کلام استاد را در این زمینه بیندازیم. «دفاع مقدس، دارای دو بال عقل و عشق بود. و بال عقل همان محاسبه سود و زیان و راهکارهای توفیق در جنگ بود. ولی بال عشق که توضیح سختی دارد، اگر در دفاع مقدس نبود، شاید حتی ساعتی دفاع و مقاومت امکان نداشت.»


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
شرح بی نهایت (حاشیه ای بر گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس)

پرداختن به مفاهیم و آموزه های دفاع مقدس خصوصا برای جوانان دانشجو ضرورتی غیر قابل انکار است. از این رو مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با هدف ارتقای معارف دینی و انقلابی و آشنایی فرهیختگان جامعه با فرهنگ و آموزه های دفاع مقدس اقدام به تولید درسی در این باره نم