فرزند کمتر و چالش های تربیتی، اجتماعی و روانی آن

فرزند کمتر و چالش های تربیتی، اجتماعی و روانی آن


80 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

       فرزند بیشتر، آینده نگری بهتر

اهداف درس
  • آشنایی با چالش­های تربیتی، اجتماعی و روانی ناشی از تک فرزندی
  • به رشد هویت زودهنگام در تک فرزندها و چالش­های ناشی از آن توجه کنند.
  • رابطه ی پیشرفت اجتماعی با پیشرفت خانوادگی را تبیین نمایند.
  • هزینه ­های تربیتی ناشی از تک فرزندی را تحلیل کنند.
  • نقش خانواده در بحران فرزند آوری را تبیین کنند.
  • به مزایای چندفرزندی توجه کرده و برای اشاعه آن تلاش کنند.




درباره درس

یکی از مسائل مهم که در سال­های اخیر جامعه با آن مواجه است، مسئله فرزندآوری است. شاید در نگاه اول به نظر برسد، فرزند کمتر با هزینه اقتصادی کمتر رابطه دارد و با توجه به وضع کنونی معیشتی امروز فرزند آوری بیشتر موجب اختلال در فرزند آوری و فرزند پروری را برای زوجین به همراه داشته باشد اما جنبه مهمی که از آن نباید غافل شد

هزینه­ های مربوط به تربیت فرزندان و والدگری است. پژوهش­­ ها نیز نشان داده است والدین دارای سه یا چهار فرزند و حتی بیشتر، فراغت بیشتری را برای تربیت فرزندانشان دارند که اینجا سود و زیان این مسئله به خوبی مشهود است.

مدرس این دوره جناب آقای دکتر حامد مصلحی ابتدا به مبحث تک فرزندی و مسائل روانشناختی ناشی از آن می­پردازند، مؤلفه­ های تک فرزندی از منظر والدین را بررسی می­کنند و سپس دلایل انتخاب گزینه ی تک فرزندی توسط والدین را تبیین می­کنند و پیامدهای تفکر غربی در ارزش­های خانواده را شرح می دهند  و در انتها به اهمیت، ضرورت و نکات مثبت چند فرزندی اشاره می کند که چگونه می توان محیط غنی برای  رشد و تربیت فرزندان خود ایجاد نماییم  .ایشان  نقش خانواده ­ها و دانشمندان علوم اسلامی در مقابله با چالش­های مطرح شده را  بسیار مهم می­دانند.

چنانچه هنوزاعتقاد دارید که در شرایط حال حاضر جامعه، تک فرزندی تنها چاره ممکن است، پیشنهاد می­شود محتوای حاضر را که در چهار جلسه تنظیم شده است را با دقت مطالعه فرمایید.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید