مفهوم شناسی جنگ نرم

مفهوم شناسی جنگ نرم


112 دقیقه

5 جلسه
شعار درس

به خان هفتم خوش آمدید

هشدار! این جا با پنبه سر می برند

اهداف درس
  • آشنایی با سازمان مفهومی و نظری جنگ نرم
  • شناخت فرایند و حوزه های جنگ نرم
  • آشنایی با تفاوت جنگ نرم با مفاهیم مشابه
  • شناخت دلیل توجه به جنگ نرم توسط ما و دشمن




درباره درس

«می گوید: ببین. این مرحله را برای خودت همچون خان هفتم تصور کن. به او پاسخ می دهد: من از تبار رستمم، دیو سپید را بر زمین خواهم افکند. می گوید: اشتباهت اینجاست. این دیو سفید، دیگر آن دیو سپید سابق نیست. دیو سفید حالا در قرن بیست و یکم، کالج رفته و دانش جنگ نرم را آموخته است!. پس انتظار جنگی صاف و ساده و پهلوانانه را نداشته باش. او حالا با پنبه سر می برد. او با چهره ای خندان، قلبی مهربان و از در دوستی به سراغت خواهم آمد و بدون اینکه متوجه شوی، بیشترین آسیب و زیان را به تو خواهد زد. تو تنها زمانی متوجه حضور او می شوی که با تبسمی مرموزانه و شیطانی، بالای جسد نیمه جانت ایستاده است». در تاریخ تمدن بشری، همواره در هر عصری، ابرقدرت هایی حاکم بوده اند. معمولاً نوع قدرت و نحوه جنگ، نفوذ و تسلط آنان بر دیگر ملت ها، شکلی سخت و خشن داشت. وقتی  به آن ها می گفتید: چرا به دیگر کشورها حمله می کنید؟ پاسخ می دادند: چون ما قوی هستیم و تسلط بر شما حق ماست. در عصر جدید، برای اولین بار با ابرقدرتی سلطه گر روبرو هستیم که اهمیت ویژه ای به جنگ فکری، فرهنگی، رسانه ای و در یک کلام جنگ نرم می دهد. هم کلام او و هم ابزار نفوذ او دیگر حالت خشن گذشته را ندارد. وقتی از او درباره هدف کارهایش می پرسی، پاسخ می دهد: برای زن، حقوق بشر، آزادی. برای دموکراسی، نجات بشر، آبادی!. قدم نخست برای شناخت جنگ نرم، ترسیم سازمانی مفهومی و شناخت ابعاد مختلف آن است. برای رسیدن به چنین سازه نظری و شناختی لازم است تا به هشت پرسش در باب جنگ نرم پاسخ دهیم. برای مثال باید مشخص شود که کیفیت قدرت در جنگ نرم، به چه صورت می باشد. در پاسخ به اینکه در جنگ نرم چه کیفیتی از قدرت مورد نیاز است باید گفت: به قدرت نرم که شامل فرهنگ و ایدئولوژی و از این جنس می باشد نیاز داریم. رهبر معظم انقلاب، جنگ نرم را ایجاد تردید در دلها و ذهنهاى مردم می داند؛ ذهن هایی که در هجمه ی فکری و فرهنگی جبهه باطل علیه جبهه حق، در آن ها، تخم شبهه کاشته می شود و دل هایی که متأثر از این شبهات، به سیاهی شک گرفتار می گردند. درس حاضر، به ما در رفع این شبهات و دفاع از حقیقت کمک می نماید.

این درس تحت عنوان «مفهوم شناسی جنگ نرم» در 5 جلسه توسط استاد پرویز امینی ارائه شده است. پیش فرض استاد این است که آنچه درباره ی جنگ نرم در کشور گفته می شود، درست اما ناقص است و باید برای این مفهوم، معنایی عمیق و دقیق استخراج نماییم. استاد این هدف را از طریق پرداختن به هشت پرسش پیرامون چیستی قدرت نرم، کیفیت هدف گذاری در جنگ نرم، فرایند جنگ نرم، حوزه های جنگ نرم، تفاوت جنگ نرم و جنگ روانی، نسبت جنگ نرم با کودتا و شورش، دلیل توجه به جنگ نرم بعنوان یک پروژه تغییر در ایران، دلیل استفاده ما از مفهوم جنگ در حوزه فرهنگ و در تقابل و تعامل با دیگران به پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «چرا جنگ  نرم؟ چون شکست ما در جنگ سخت، دشوار است. چون فکر می کنند روش برخورد مناسب با ما نیز مانند روش فروپاشاندن شوروی است. این دعوای ما با آن ها و آن ها با ما، دعوای بر سر هست و نیست است».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
مفهوم شناسی جنگ نرم | ecnahad.ir

رهبر معظم انقلاب، جنگ نرم را ایجاد تردید در دلها و ذهنهاى مردم می داند؛ ذهن هایی که در هجمه ی فکری و فرهنگی جبهه باطل علیه جبهه حق، در آن ها، تخم شبهه کاشته می شود و دل هایی که متأثر از این شبهات، به سیاهی شک گرفتار می گردند. درس مفهوم شناسی جنگ نرم، به م