وبلاگ ما

وبلاگ ما

دکتر فاضلی در گفت و گو با مهر؛

”پویش ملی در بهشت“ نمونه‌ای موفق از حضور جریان‌ساز در فضای مجازی

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان «پویش ملی در بهشت» را نمونه‌ای موفق از حضور جریان‌ساز در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: برای حضور شبکه‌ای و جریان‌ساز در فضای مجازی برنامه داریم.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان؛ به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی فاضلی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان درباره ارزیابی از وضعیت و میزان حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در فضای مجازی و اینکه چقدر این نهاد در فضای مجازی موفق بوده است، گفت: خوشبختانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از آن نمونه دستگاه‌های فرهنگی است که حضور نسبتاً موفقی در فضای مجازی داشته است و بعضی از برنامه‌هایی که نهاد در فضای مجازی اجرا کرده شاید در کشور جز بهترین‌ها و برترین‌ها باشد هر چند که بعضی از برنامه‌ها هم در سطح متوسط ارزیابی شده و در بعضی از حوزه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و رشد و ارتقا دارد.

سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان نشانه حضور موفق نهاد در فضای مجازی

وی ادامه داد: از جمله مهمترین بخش‌هایی که حضور موفق نهاد در فضای مجازی را نشان می‌دهد، سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان است که این پلتفرم آموزشی نزدیک به ۲.۵۰۰.۰۰۰ عضو ثبت نام شده دارد که در بین پلتفرم‌های آموزشی، موقعیت برتری دارد و به نوعی پرچم‌دار فضای پلتفرم‌های آموزشی کشور، تلقی می‌شود.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان ادامه داد: به جز این پلتفرم، نهاد، در فضای تولید محتوا و کارهای رسانه‌ای، گروه‌هایی را دارد که به عنوان کنشگران فضای مجازی، هم در محیط سایت‌های دفاتر نهاد و هم در عرصه کانال‌ها و گروه‌ها در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند و محتوای نسبتاً خوب و اثربخشی را تهیه و ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تقریباً همه دفاتر، هم سایت خبری و اطلاع رسانی دارند و هم در حال فعالیت و کنشگری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین هرچند همیشه نسبت به وضعیت مطلوب، فاصله قابل توجهی داریم ولی ارزیابی من این است که نهاد حداقل در بخش آموزش در فضای مجازی، موقعیت بسیار خوبی دارد.

فاضلی تاکید کرد: همچنین در بخش‌های حضور در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا و عرضه محتوای دینی، فرهنگی و معرفتی در فضای مجازی هم موقعیت رو به رشدی دارد که ان شاالله امیدواریم روز به روز ارتقا پیدا کند.

وی درباره اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با چه اهدافی به سمت برگزاری «پویش ملی در بهشت» رفت گفت: در واقع مبنای ما برای برگزاری «پویش ملی در بهشت»، بر می‌گردد به ویژگی خاص و منحصر به فرد رسانه‌های مبتنی بر فضای مجازی و آن تعاملی بودن و دوسویه بودن ارتباط مخاطب در فضای مجازی.

فعالیت یک شبکه نسبتاً بزرگ از فعالان و کنشگران نهاد در فضای مجازی

فاضلی افزود: امروزه اغلب دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی چالش کمبود مخاطب دارند و دلیل آن هم تعاملی نبودن شیوه مواجهه آنان با مخاطبان نسل جدید است که فضاهای تعاملی و مشارکتی را برای حضور و مصرف فرهنگی انتخاب می‌کنند. خوشبختانه نهاد در دانشگاه‌ها از شبکه نسبتاً بزرگی برخوردار است و بیش از ۲۲۰ دفتر نهاد در محیط دانشگاه‌های سراسر کشور در حال فعالیت هستند و اگر به این دفاتر، جمع فعالین فرهنگی و سیاسی، دانشجویان، اعضای تشکل‌ها، کانون‌ها، هیئت‌ها و اساتید فعال در هر دانشگاه را اضافه کنیم، یک شبکه نسبتاً بزرگی از فعالان و کنشگران در فضای مجازی را شامل می‌شود.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: در طول سال‌های گذشته کنشگرانی که از شبکه نهاد در حال فعالیت در فضای مجازی بودند به صورت فردی فعالیت‌های نسبتاً خوبی داشتند ولی لازم است که حضور جبهه‌ای و جریانی هم برای اثرگذاری در فضای مجازی طراحی شود؛ بنابراین با توجه به اینکه پویش‌ها می‌توانند ارتباطات تعاملی و دوسویه و مشارکت مخاطبان در برنامه‌های فرهنگی و تولید، توزیع و عرضه محتواهای مناسب در فضای مجازی را محقق کنند، برگزاری «پویش ملی در بهشت» از مدتی قبل در صدر برنامه‌های نهاد در دانشگاه‌ها قرار گرفت.

مرتضی فاضلی ”پویش ملی در بهشت“ نمونه‌ای موفق از حضور جریان‌ساز در فضای مجازی

«پویش ملی در بهشت» اولین حضور شبکه‌ای و جریان‌ساز نهاد در فضای مجازی

وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم که علاوه بر حضور فردی اعضای نهاد که در فضای مجازی فعال هستند، یک حضور جبهه‌ای و جریان‌ساز را نیز طراحی و اجرا کنیم. «پویش ملی در بهشت» اولین حضور شبکه‌ای و جریان‌ساز نهاد در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: دومین دلیل ما برای طراحی و برنامه‌ریزی «پویش ملی در بهشت» پیامدهای ناشی از تعطیلی محیط‌های آموزشی و دانشگاه‌های سراسر کشور بود که بر اثر شیوع کرونا اتفاق افتاد. همه دانشگاهیان این تجربه را دارند که در ایام خاصی از سال از جمله ماه مبارک رمضان، مبلغان متعددی از سمت نهاد نمایندگی به دانشگاه‌های سراسر کشور اعزام می‌شدند و برنامه‌های فرهنگی زیادی در قالب مساجد دانشگاه‌ها، هیئت‌ها، کانون‌ها و دفاتر نهاد در هر دانشگاه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شد.

وی افزود: برنامه‌های قرآنی، برنامه‌های دینی و معرفتی، حلقه‌های معرفت، گفت و گو های فرهنگی و سیاسی، جلسات پرسمان، پاسخ به سوالات و شبهات، جلسات نقد و گفت و گو، چه در قالب‌های فرهنگی و سیاسی و چه در قالب‌های دینی و معرفتی اجرا می‌شد که با تعطیلی دانشگاه‌ها، این برنامه‌ها به محاق رفته بود و لازم بود که از ظرفیت فضای مجازی برای احیای این برنامه‌ها و فعالیت مبلغان، سخنرانان و فعالان فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها استفاده شود.

«پویش ملی در بهشت» تلاشی برای پر کردن خلأ ناشی از تعطیلی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

فاضلی تاکید کرد: «پویش ملی در بهشت» تلاشی بود که این خلأ ناشی از تعطیلی برنامه‌های فرهنگی را پر کند، امتداد این برنامه‌ها را در فضای مجازی شکل دهد و اثرات فرهنگی، دینی و معرفتی این برنامه‌ها همچنان به مخاطبان دفاتر نهاد در هر دانشگاه برسد.

وی درباره اینکه «پویش ملی در بهشت» چه بخش‌هایی را شامل می‌شد، افزود: «پویش ملی در بهشت» در شش محور اصلی طراحی شد که از بخش‌های این پویش می‌توان به جشنواره‌ها و برنامه‌های قرآنی، دوره‌های آموزش مجازی، مسابقات کتابخوانی، برنامه‌های مواسات و همدلی، تولیدات رسانه‌ای و هنری و کنشگری در فضای مجازی اشاره کرد. همچنین یک محور ویژه هم بود که به نوآوری و فعالیت‌های ویژه اختصاص داشت.

وی ادامه داد: همه دفاتر نهاد نمایندگی در سطح استانی و دانشگاه‌های سراسر کشور، تلاش کردند برنامه‌ریزی‌های خودشان را در ذیل عنوان «پویش ملی در بهشت» در ماه مبارک رمضان و یک ماه بعد از آن اجرا کنند. «پویش ملی در بهشت» طی دو نیم فصل با مشارکت دفاتر نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور از اواخر فروردین ۱۴۰۰ تا اوایل تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: در نیم فصل اول پویش (از ۲۵ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت) اطلاع رسانی، هماهنگی و آماده‌سازی دفاتر برای ورود به پویش، تبیین اهداف و تأثیرات پویش، شرح عملیات و فعالیت‌های هر بخش از پویش، آموزش اولیه فعالان رسانه‌ای دفاتر و شکل‌گیری صفحه مجازی و عرصه ارائه فعالیت‌های پویش در دستور کار قرار گرفت و در نیم فصل دوم پویش (از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد) نیز، آموزش و توانمندسازی، ارزیابی و آسیب شناسی نواقص، موانع و پیش نیازها، گزارش گیری و تحلیل بررسی شد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از پایان این پویش، ستاد مرکزی «پویش ملی در بهشت»، کمیته‌ای را برای ارزیابی آثار و انتخاب برترین‌های این پویش و امور تعیین شاخص‌ها و کیفیت‌ها تشکیل داد و داوری و ارزیابی برنامه‌های این پویش انجام شد و برگزیدگان و منتخبان محورهای اصلی پویش در دو بخش شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان مشخص گردید.

وی تصریح کرد: در بخش شرکت‌کنندگان، افراد شرکت‌کننده در هر یک از محورهای پویش، بر اساس امتیازهای کسب‌شده و قرعه‌کشی، انتخاب شدند و همچنین در بخش برگزارکنندگان، دفاتر و استان‌های منتخب در ۴ رتبه دفاتر برتر، دفاتر برگزیده، دفاتر شایسته تقدیر و دفاتر در حال رشد در محورهای ۶ گانه پویش انتخاب شدند. همچنین بر اساس آثار و مستندات ارسالی دفاتر و استان‌ها، برنامه، دفتر و استان برتر در ۴ رتبۀ برتر، برگزیده، شایسته تقدیر و در حال رشد انتخاب شدند. که اسامی دفاتر منتخب، منتشر شده و هم‌اکنون در پایگاه روابط عمومی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: از همان ابتدا سامانه‌ای برای پویش طراحی شد و تمامی برنامه‌های «پویش ملی در بهشت» در سامانه پویش به نشانی https://darbehesht.ecnahad.ir قابل مشاهده است.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در مورد دستاوردهای «پویش ملی در بهشت» افزود: از نظر کیفی مهمترین دستاورد و نتایجی که در پویش ما آن را تجربه کردیم، تمام عناصر و همکاران ما در دانشگاه‌های سراسر کشور تلاش کردند که در ذیل “پویش ملی در بهشت”، فعالیت‌های متنوعی را در شش محوری که ذکر کردم، طراحی و اجرا کنند و به نوعی یک رزمایشی از تولید و عرضه محتوا و فعالیت در فضای مجازی در شبکه نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور اتفاق افتاد.

بیش از ۲۴۰ هزار نفر از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها در ویژه‌ برنامه‌های پویش شرکت کردند

وی ادامه داد: از نظر کمیت، حدود ۲۷۰۰ برنامه در «پویش ملی در بهشت» برگزار شد که بیش از ۲۴۰ هزار نفر در ویژه‌برنامه‌های پویش شرکت کردند که این تعداد شرکت‌کننده آن هم در طول ۲ ماه برگزاری پویش، بی‌سابقه و کم‌نظیر بوده است. سطح کیفی این برنامه‌ها متفاوت بود، از سطح کیفی متوسط و کم تا برنامه‌های بسیار کیفی و عالی در جریان برگزاری پویش طراحی و اجرا شد

وی تصریح کرد: نکته بعدی آموزش و توانمندسازی اعضای شبکه کنشگران نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور بود که باعث شد ضمن اجرای «پویش ملی در بهشت»، تعداد زیادی از همکاران و فعالان فرهنگی، هنری و دینی دانشگاه‌ها، آموزش‌های لازم را برای تولید محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان و همینطور ارائه محتوا و ارتباط تعاملی و دوسویه با مخاطبان را تمرین کنند و از طریق کارگاه‌های آموزشی آنلاین، آموزش‌هایی به این عزیزان داده شد.

وی دستاورد دیگر پویش را مشارکت گسترده مخاطبان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: بیش از ۲۴۰ هزار نفر بر اساس برآوردهای اولیه در دانشگاه‌های سراسر کشور در «پویش ملی در بهشت» شرکت کردند و این خود به نظر بنده، برای حضور اول که در قالب رزمایش و تمرین فعالیت جریان‌ساز در فضای مجازی انجام شد، عدد قابل قبول و بسیار خوبی است.

فاضلی درباره برنامه‌های آینده مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان گفت: با توجه به اهدافی که برای پویش ذکر کردم یعنی هم ارتقای توانمندی اعضای کنشگران فضای مجازی نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور و هم حضور شبکه‌ای و جریان‌ساز؛ ما تلاش خواهیم کرد هر چند ماه یک‌بار و حداقل به صورت فصلانه، پویش‌هایی به صورت سراسری در دانشگاه‌های سراسر طراحی و اجرا کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که هم اکنون در حال برنامه‌ریزی و فراهم آوردن مقدمات پویش تابستانه‌ای هستیم که ویژه فعالین و کنشگران حوزه فرهنگ و اندیشه است و در فضای دانشگاه‌ها در حال طراحی و اجرا است و همچنین بعد از آن هم در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، همینطور ایام مناسبت‌های خاص مثل پیروزی انقلاب اسلامی و یا ایامی مثل ماه مبارک رمضان، ماه رجب و ماه شعبان، انشالله برنامه‌هایی را طراحی و اجرا خواهیم کرد.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید