وبلاگ ما

وبلاگ ما

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام مطرح کرد؛

کشف پتانسیل‌ها و توانمندی‌های دانشگاهیان در پویش ملی در بهشت

پویش ملی در بهشت نشان داد که توانمندی‌هایی در بین دانشگاهیان وجود دارد و اگر شناسایی، سازماندهی و مدیریت شوند و به‌خوبی در جای درست قرار گیرند و با انگیزه و مدیریت صحیح هدایت شوند، می‌توانند در عرصه‌های جدید رسانه‌ای به خوبی نقش آفرین و تاثیرگزار باشند.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان؛ "پویش ملی در بهشت" در دو نیم فصل از اواخر فروردین ۱۴۰۰ تا اوایل تیرماه ۱۴۰۰ از سوی معاونت فرهنگی سیاسی نهاد با همکاری مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، با اهدافی نظیر تجمیع ظرفیت‌ها و امکانات دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و گروه‌های معارف اسلامی در سراسر کشور و ایجاد برنامه‌های متنوع با شور و نشاط معنوی و تربیتی شروع به کار کرد.

حدود ۲۷۰۰ برنامه در "پویش ملی در بهشت" برگزار گردید كه بیش از ۲۴۰ هزار نفر در ویژه‌برنامه‌های پویش شركت كردند که این تعداد شرکت‌کننده آن هم در طول ۲ ماه برگزاری پویش، بی‌سابقه و کم‌نظیر بوده است.

آیین اختتامیه "پویش ملی در بهشت" نیز برگزار شد و برگزیدگان و منتخبان محورهاي اصلی پویش در دو بخش شركت‌كنندگان و برگزاركنندگان مشخص گردید.

در بخش برگزاركنندگان پویش ملی در بهشت، دفتر استانی ایلام از میان دفاتر نهاد استان‌های کشور به‌عنوان "دفتر استانی برگزیده" انتخاب شد و به همین خاطر گفت و گویی را با حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا غیاثی مسئول دفتر استانی ایلام، سامان دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا غیاثی که علاوه بر مسئولیت دفتر نهاد استانی ایلام، مسئولیت دفتر نهاد دانشگاه ایلام را نیز عهده‌دار است و همچنین عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ایلام می‌باشد، در رابطه با برگزاری پویش ملی در بهشت در دانشگاه‌های استان ایلام گفت: بر اساس آیین نامه و توضیحات اولیه‌ای که ستاد مرکزی پویش داشتند جلسات هماهنگی از طرف شورای استانی به وجود آمد و به همت و همراهی کارشناسان دفاتر و دبیران کانون‌های فرهنگی مذهبی مرتبط با دفاتر نهاد و همکاری و همراهی مسئولین دانشگاه‌ها، برگزاری پویش در دستور کار قرار گرفت. در مرحله بعد ابلاغیه‌های لازم نیز صادر و برای کارشناسان و دبیران کانون‌های دانشجویی و گروه‌های تخصصی و محوری که بر اساس موضوعات فعالیت، در بطن پویش بودند جلسات و کارگروه‌های تخصصی متناسب با شرایط هر دانشگاه تشکیل داده شد و پویش ملی در بهشت در استان ایلام به صورت عملیاتی شروع شد.

 

استقبال و همراهی گسترده دانشگاهیان از پویش ملی در بهشت

مسئول دفتر نهاد دانشگاه ایلام که بومی منطقه ایلام نیز می‌باشد افزود: شرایط کرونایی که در کشور و دانشگاه‌ها حاکم است، سبب شد تا فعالیت‌های ما مجازی و غیر حضوری شود و با این شرایط نمی‌توانیم به طور قطع در مورد بازتاب واقعی پویش در سطح استان اظهار نظر کنیم. حضور دانشگاهیان در برنامه‌های پویش، رقابت‌هایی بسیار مهم در برنامه‌ها، آمار قابل توجهی نیز که نسبت به برنامه‌های حضوری در پویش شرکت کردند و همینطور همراهی و همکاری مسئولین دانشگاهی نشان می‌داد که پویش بازتاب مثبت و خوبی داشته و علیرغم تصور و برداشت اولیه ما شاید در مواردی بیش از فضای حضوری و فیزیکی، استقبال و همراهی ایجاد شد.

وی ادامه داد: همکاری جامعه دانشگاهی و حتی مجموعه‌های خارج از دانشگاه هم بسیار موثر بود؛ در این میان، دانشگاه ایلام با تمام توان، خصوصاً از جهت تامین بودجه و امکانات لازم و بسترسازی فضای مجازی و اینترنت، ما را همراهی کرد. در بیرون از دانشگاه نیز، حضور کارشناسانی که از مراکز جهاد دانشگاهی با ما همراهی داشتند، در موفقیت و انجام رسالتی که در پویش ملی در بهشت داشتیم، بسیار تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین غیاثی تصریح کرد: ارتباط با کارشناسان بیرونی و دانشگاه‌های دیگر بسیار می‌تواند فضای هر دانشگاهی را متنوع کند و همچنین آشنایی و دسترسی دفاتر را به فضای دانشگاه بازتر و زنده‌تر کند.

وی گفت: ما در کنار کارشناسان جهاد دانشگاهی از کارشناسان حوزه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دانشگاه‌ها مستقیماً در سیاست‌گذاری برنامه‌های اجرایی پویش استفاده کردیم که با توجه به روحیه جوانگرایی و ارتباط دانشجویی این افراد، تاثیر، جذب و پیشرفت برنامه‌ها بسیار قابل توجه بود.

 

بهره‌مندی از برگزیدگان و نخبگان پویش ملی در بهشت در دفاتر نهاد

مسئول دفتر نهاد استانی ایلام تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای آینده داریم استفاده از برگزیدگان و نخبگان پویش است و قصد داریم آنها را با خودمان همراه کنیم و به کار گیریم و حوزه فعالیت و برنامه‌هایی که در دستور کار دفاتر نهاد هستند به عنوان طرح راهبردی به این دوستان واگذار کنیم و ان شالله، بتوانیم از این افراد به عنوان دست‌اندرکاران و کارشناسان در حوزه رسانه‌ای و مجازی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین غیاثی ادامه داد: در اجرای طرح، مشکلات زیادی داشتیم، یکی از مشکلات ما این بود که طرح در زمان لازم ابلاغ نشد و شرایط کرونایی هم که بر دانشگاه‌ها حاکم بود، مشکل بزرگی بود که ورود به فضای مجازی را برای ما به عنوان تجربه اول، سخت می‌کرد، اما همت کارشناسان و پیگیری مستمر آنها این سدها و این موانع را برداشت و توفیقاتی حاصل کرد.

وی افزود: علاوه بر این، مشکل ارتباطات فرهنگی خصوصاً با رویکرد دینی در فضای مجازی شرایط خاص خودش را می‌طلبد و موانع و مقاومت‌هایی در پی خواهد داشت و طبیعتا برای رفع موانع، نیاز به ایجاد جذابیت‌ها، تصویرسازی‌ها، مفهوم‌سازی‌ها و نمادسازی‌هایی هست که مخاطب توسط آنها جذب شود و شگرد اینکه ما بتوانیم در طی اجرای برنامه در فضای مجازی، مخاطب خودمان را در رقابت با رسانه‌ها نگه داریم، امر بسیار مهم و فوق العاده‌ای است.

وی تصریح کرد: در ابتدا این کار برای ما بسیار سخت و نوپا بود ولی به لطف خدا و همکاری مسئولان، تا حدودی توفیق پیدا کردیم و از این شرایط عبور کردیم و پویش ملی در بهشت به عنوان تجربه‌ای موفق برای ما حائز اهمیت شد و این تجربه به ما نشان داد که پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی در دانشگاه‌ها در میان دانشجویان، اساتید و حتی کارکنان وجود دارد و اگر شناسایی، سازماندهی و مدیریت شوند و به خوبی در جای درست قرار گیرند و با انگیزه و مدیریت صحیح هدایت شوند، می‌توانند در عرصه‌های جدید رسانه‌ای به خوبی نقش آفرین و تاثیرگزار باشند. در این بین حتی تخصص‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای در میان عزیزان دیده شد که ما تا حدودی در سنوات گذشته از اینها غافل بودیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ایلام توضیح داد: مهمترین چالش ما در طول برگزاری پویش همان رویکرد جدید و رقابت و موانع محیطی و رسانه‌ای مربوط به این طرح‌ها هست؛ حوزه‌های رسانه‌ای و کارها و نحوه عملکردی که دارند چه در فضای ظاهری، تصویری و محتوا و چه در حوزه سیاست گزاری و اهدافی که دارند تا حدود بسیار زیادی با اهداف و رسالت ما مغایر خواهند بود و حتی در موارد قابل توجهی به عنوان موارد ضد و مقابل هم خواهد بود. اینجا نیاز به آموزش رسانه‌ای، فضاسازی، نمادسازی و بهره برداری از عبارات محتوا، تصویرسازی کلیپ‌ها، تولیدات هنری و ... داریم که دفاتر نهاد مقام معظم رهبری به صورت سراسری باید آموزش‌های لازم را ببینند تا به صورت مستقل بر اساس سیاست‌ها و رویکردهای مذهبی و انقلابی در این عرصه فعالیت کنند و تاثیرگزار باشند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم برنامه‌ها در بستر فضای مجازی و رسانه باشد، طبعیتا امکانات ابزاری لازم، امکانات فضاسازی مجازی و پشتیبانی مالی باید در دسترس ما باشد که بتوانیم با بهره‌گیری از آنها به سرعت وظایف و رسالتی که داریم را به انجام برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین غیاثی در پایان گفت: دفاتر نهاد، علاوه بر فعالیت‌های منطقه‌ای که دارند، نیاز به بانک و منابع محتوایی دارند که متناسب با شرایط خودشان از این بانک‌ها استفاده کنند و نیاز دفاتر به کارهایی که برای آنها زمان‌بر و هزینه‌بر باشد کم شود و به راحتی با استفاده از این بانک‌ها محتوای مناسب تولید کنند و از تولیدات هنری و رسانه‌ای که در این بانک‌ها وجود دارد، استفاده کنند.

نظرات

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا باید عضو سایت شوید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد سایت شوید در غیر این صورت اینجا را کلیک کنید