معرفی
سواد رسانه ای یا (Media literacy) مجموعهای از مهارت های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد. و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. یا به زبان ساده تر علمی است که فرد، برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای مجبور به فراگیری آن است.
ضرورت سواد رسانه ای
نداشتن سواد رسانه باعث می گردد تا عامه مردم بدون تحقیق و با خواندن مطالب دروغ و فاقد ارزش علمی، تحت تاثیر قرارگرفته و عملا مورد سواستفاده ی افکار و رفتار صاحبان سیاست و کلاه برداران حرفه ای قرار گیرند. در هرصورت می توان دریافت که عملا بی سوادی در حوزه رسانه خطرناک تر از نداشتن سواد خواندن و نوشتن خواهد بود.
سرفصل ها
جلسه اول: ما و رسانه
جلسه دوم: پیام همبرگری
جلسه سوم: پنجگانه سواد رسانه ای
جلسه چهارم: فرستنده و جریان شناسی رسانه ها
جلسه پنجم: رسانه شناسی و تفاوت رسانه ها
جلسه ششم: شناخت پیام و ویژگی های محتوا
جلسه هفتم: شناخت مخاطب
جلسه هشتم: مخاطب منفعل و فعال
جلسه نهم: تاثیر زمان و مکان و فرهنگ در تولیدات رسانه ای - زندگی دوم و دو جهانی شدن
جلسه دهم: فنون تولید محتوا (1)- بازنمایی و کلیشه ها
جلسه یازدهم: فنون تولید محتوا (2)
جلسه دوازدهم: رژیم مصرف رسانه ای و سبک زندگی
جهت دریافت گواهینامه، گذراندن دروس الزامی و آزمون پایانی، همچنین کسب حد نصاب نمره تعیین شده ضروری است. منظور از حدنصاب نمره، میانگین نمرات کسب شده در جلسات هر درس به علاوه آزمون پایانی آن می باشد.
سواد رسانه ای | الزامی |