آشنایی با عوامل استحکام خانواده

آشنایی با عوامل استحکام خانواده


65 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

پیش به سوی

خانواده ای خانواده تر

اهداف درس
  • آشنایی با مهارت های سازگاری در خانواده
  • شناخت شیوه های شاد بودن خانواده 
  • آشنایی با شیوه های ارتباط مؤثر 
  • شناخت نیازهای زنان و مردان 




درباره درس

خانواده یک نهاد کوچک اجتماعی است و از کنار هم قرار گرفتن تعداد افرادی تشکیل می‌شود که دارای پیوند و ارتباط زیستی و خویشاوندی هستند. هر میزان ارتباط اعضای خانواده با هم بیشتر و مستمر باشد، آن خانواده به سامان یا مستحکم‌تر است. اگر بخواهیم از منظری دیگر به این موضوع بنگریم، با سازگاری بیش تر اعضای خانواده و ارتباط مؤثر آن ها با یکدیگر، با خانواده ای خانواده تر!!! روبرو هستیم. شاید از خود بپرسید: «همه خانواده ها خانواده هستند. مگر می شود خانواده ای کم تر و خانواده ای دیگر، بیش تر خانواده باشد». پاسخ این سؤال شما مثبت است. مثل هر پدیده ی دیگری، خانواده نیز درجاتی دارد و بعضی خانواده ها از خانواده بودن بهره کم تر یا بیش تری برده اند. وقتی کانون خانواده خشک و بی روح باشد، شاید دیگر نتوان به راحتی نام این مجموعه را خانواده گذاشت. زیرا انسان هایی که در این خانواده هستند، هیچ ارتباط عاطفی و روحی خاص که باعث انسجام خانواده بشود با هم ندارند و لذتی در آن وجود ندارد و محل دعوا و تنش است و یا سکوتی مرگبار بر آن حاکم است. همیشه از قدیم تا الان وقتی نام خانواده را می آوردند، به آن کانون گرم خانواده می گفتند. پس محیط خانه و خانواده باید شاد باشد و شادی را با روش های مختلف ایجاد کرد. این سخن بدان معناست که خانواده نیز همچون هر موجود دیگری در حال رشد و تکامل است تا به کامل ترین صورت خود منتهی شود. در این میان، رفتار اعضای خانواده و خصوصاً پدر و مادر، نقشی اساسی دارند. انسان برای بهتر انجام دادن هر کاری و کسب موفقیت در آن، نیازمند آشنایی با اصول و قواعد مناسب با آن موضوع است. نحوه رفتار و برخورد مناسب با سایر اعضای خانواده از جمله مواردی است که می‌تواند ما را به خانواده ای مستحکم و کامل برساند. زمانی که حس پیش رفتن به سوی خانواده ای کامل در میان افراد خانواده جاری می‌شود، به دنبال آن آرامش و ‌آسایش در محیط زندگی فراهم شده و موجب ایجاد امنیت و همبستگی عاطفی اعضای خانواده با یکدیگر خواهد شد. افراد در بستر چنین خانواده ای، که هر لحظه بر شخصیتشان افزوده می شود، بر خودباوری، اعتماد به نفس و آرامششان افزوده می گردد. بالعکس، افرادی که تلاشی برای رشد خانواده شان ندارند، هر روز دچار پسرفت می شوند و محیطی ناقص و پر تنش تر را تجربه خواهند نمود.

این درس تحت عنوان «آشنایی با عوامل استحکام خانواده» در 3 جلسه تنی چند از استادن ارائه شده است. پیش فرض اصلی این اساتید این است که خانواده مستحکم همچون جنینی است که هر لحظه توسط انتخاب هایمان ساخته و پرداخته می شود. بدین سبب هدف اصلی این درس، آموزش مخاطبان برای رسیدن به خانواده ای کامل و مستحکم است. این هدف اصلی از طریق پرداختن به موضوعاتی از قبیل شیوه های شاد بودن خانواده، مدیریت هیجانات، شادی حقیقی و شوخی درست، مهارت های سازگاری عاطفی رفتاری، قدرشناسی، مهارت خوب گوش دادن، شیوه های ارتباط مؤثر و شناخت نیازهای یکدیگر توسط زنان و مردان به پیش رفته است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «زمان شناس باشید. وقتی آقایان از سر کار می آیند، خیلی حس و حال برقراری ارتباط اثربخش و مفید را ندارند. در چنین مواقعی بگذارید یک مقدار زمان بگذرد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی استحکام خانواده + راهکار ها و تکنیک ها

اگر جزو زنان و مردانی هستید که به مستحکم سازی خانواده خود می اندیشند، شما مخاطب این درس هستید. با ما باشید تا شما را با راهکارهایی برای تحقق این هدف متعالی آشنا نماییم.