انقلاب فرانسه زیر ذره بین

انقلاب فرانسه زیر ذره بین


95 دقیقه

3 جلسه
شعار درس

انقلابی برای نان،

اما به کام سرمایه داران

اهداف درس
  • آشنایی با ریشه ها و زمینه های وقوع انقلاب فرانسه
  • شناخت ویژگی های انقلاب فرانسه و ذی نفعان آن
  • آشنایی با فرجام انقلاب فرانسه و پادشاهی ناپلئون
  • شناخت آثار انقلاب فرانسه بر سایر کشورها




درباره درس

«قحطی سبب شده بود تا نان در پاریس بسیار کمیاب شود. سلطنت مطلقه ای که لویی چهاردهم ایجاد کرده بود، بیش از پیش از مردم فاصله گرفته بود. درباری ها در بهشت ورسای زندگی می کردند و مردم را در جهنمی با اربابان فئودال خود تنها گذاشته بودند. آن ها حکم حیواناتی داشتند که باید برای بقای خود می جنگیدند. برای نخستین بار در تاریخ بشر، قداست پادشاهان در ذهن تعداد زیادی از مردم کنار رفت. اینگونه بود که دریایی از خشم از پاریس روانه ی ورسای میشد و فریاد ناسزاهای مردم ناراضی از هر سو شنیده میشد. در همان زمان دربار ورسای بی خبر از همه چیز ارام بود و پادشاه و اطرافیانش از عمق فاجعه بی خبر بودند. بعد از مدتی که مردم ناراضی به دربار نزدیک شدند. صدای شورشیان به گوش ملکه ماری آنتوانت رسید. او با تعجب پرسید آنها چه میخواهند؟ گفتند نان میخواهند اما نان کمیاب شده است. ملکه گفت مشکلی نیست، اگر نان ندارند کیک بخورند!. مردم گرسنه نیز به حرف او گوش دادند و کیک گردن زدن او و پادشاه را خوردند!». این داستان بزرگترین انقلاب بشری در قرون معاصر است. هر چیزی در این جهان، نمونه ای کامل دارد که سایر چیزها را با آن مقایسه می کنند. در باب انقلاب ها نیز این سخن صادق است. می گویند انقلاب کبیر فرانسه، انقلابی تمام عیار است که انقلاب بودن بسیاری از انقلاب های بشری با آن سنجش و اندازه گیری می شود. اگر لفظ انقلاب را مدنظر داشته باشیم، این سخن تا حدی درست است. انقلاب در لفظ به معنای زیرو رو شدن ها و تغییرات خشن و ناگهانی است و لجام گسیخته گی، بی نظمی، بند و باری و خشونت های فراوان و اعدام های خونین از وجوه ممیزه انقلاب فرانسه است. این انقلاب، حاصل تلاقی نارضایتی فزاینده مردمی از فساد دربار فرانسه و اشرافیان آن با قدرتمند شدن طبقه شهری بورژوا و اقدام آن ها برای تصاحب سهمشان از قدرت بود. این بهترین فرصت برای سرمایه دارانی بود که هوس رسیدن به قدرت را داشتند. این مهم در سال 1789 به وقوع پیوست و انقلاب کبیر فرانسه پدید آمد. این انقلاب سلطه چندصدساله بوربون ها در فرانسه را خاتمه داد و ساختار قدرت در فرانسه را بالکل دگرگون نمود. تأثیر این انقلاب تنها به فرانسه محدود نشد و تبدیل به الگویی برای تمام انقلاب ها شد. انقلاب آمریکا مهم ترین انقلاب تأثیر پذیرفته از چنین انقلابی است.

این درس تحت عنوان «انقلاب فرانسه زیر ذره بین» در سه جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس تشریح علل پیدایش و تداوم انقلاب فرانسه و فرجام و آثار آن در زمینه های داخلی و بین المللی است. این هدف با تبیین محورهایی از قبیل ریشه ها و زمینه وقوع انقلاب فرانسه، قدرت ها و ذی نفعان انقلاب فرانسه، وقایع و رویدادهای مرتبط، شکست انقلاب و بازگشت پادشاهی، اعتراضات و انقلاب دوم مردم فرانسه تحقق می یابد. این محورها نیز به نوبه ی خود با تکیه بر موضوعات متعددی همچون جنگ های صلیبی، لژهای ماسیونی در فرانسه و اتصال فلاسفه با آن ها، ویژگی های انقلاب فرانسه، مردمی و ضددینی بودن انقلاب فرانسه، اعلامیه حقوق زنان و شهروندان، چگونگی به قدرت رسیدن و سقوط ناپلئون، بی ثباتی سیاسی و جابجایی مداوم بین جمهوری و پادشاهی، وضعیت بد مردم فرانسه بعد انقلاب و وضعیت فرانسه در قرن بیستم به پیش رفته اند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
انقلاب فرانسه زیر ذره بین

این درس در 3 جلسه به موضوعاتی چون انقلاب های چند سده اخیر و واکاوی سیر انقلاب فرانسه و تمایز آن با انقلاب های قبل و بعد خود و جنگ های صلیبی می پردازد که با خون ریزی و وحشی گری های فراوانی همراه بوده و همچنین به بررسی علل اهمیت و پیدایش ، تداوم و استمرار و