بهائیت، وهابیت و تصوّف

بهائیت، وهابیت و تصوّف



جلسه
شعار درس

چون ندیدند حقیقت

ره افسانه زدند

اهداف درس
  • آشنایی با نظام حقوقی خانواده در اسلام
  • شناخت اعتقادات فرقه شیخیه، بابیت و بهائیت
  • آشنایی با اعتقادات وهابیت و اشکالات وارد بر آن
  • شناخت تصوف فرقه ای و آسیب های آن




درباره درس

«از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که امت موسی بعد از او به هفتاد و یک فرقه و امت عیسی پس از او به هفتاد و دو فرقه و امت من نیز بعد از من به هفتاد و سه فرقه منشعب می شوند که در هر امتی یکی از این فرقه ها اهل نجات هستند». ادیان الهی با هدف برپایی وحدت، صلح و دوستی مابین انسان ها پا به این جهان می گذارند. برخی از انسان های دین دار با کسب تقوا، علم و عمل کافی، به حاملان خوبی برای انعکاس پیام دین و پیاده سازی اهدافش تبدیل می شوند. آن ها حاضرند حتی با پیروان صادق ادیان دیگر، بر روی اعتقادات مشترکی همچون توحید متحد شوند. بالعکس بسیار دیگر، نمایندگان بدی برای دین می گردند و پیام ادیان در آینه وجود آن ها به انحراف کشیده می شود. این گونه است که فرقه های مختلفی در درون یک دین بوجود می آید که حاملان تفرقه، دشمنی و خشونت می باشند. مطمئناً تا کنون با فرقه هایی همچون بهائیت و وهابیت و دراویش صوفی چیزهایی شنیده اید و هر روز نیز بیش تر می شنوید. شما وقتی با انسانی بهایی، وهابی یا درویش مواجه می شوید، صرفاً با یک انسان یا یک گروه از انسان ها مواجه نیستید. شما در اینجا با یک جریان فکری و فرهنگی سروکار دارید که انسان ها و گروه ها را ابزار بیان و تحقق خود قرار داده است. شناخت این جریان ها، به شما قدرت تحلیل وقایع را می دهد. انسان ها هرچقدر هم اندیشمند و خلاق باشند، درون رودهایی فکری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و.....به نام جریان ها قرار دارند. بنابراین تلاش برای کشف این جریان ها، در واقع برداشتن گامی مهم برای شناخت هویت خود و دیگران می باشد. جریان فرهنگی، به یک جمعیت مدیریت شده از افراد گفته می شود که دارای تأثیری فرهنگی بر توده مردم می باشد. با آموختن در باب این جریان ها، راز اعتقادات و رفتارهای گروه های مختلف را در می یابید. شما در این درس با انواع جریان های فرهنگی و ضد فرهنگی از جمله فمنیسم، فرقه شیخیه، بهائیت، وهابیت و تصوف آشنا خواهید شد. با این درس به آن سطح از هوشیاری فکری-فرهنگی و سیاسی خواهید رسید که خود و فرهنگ اسلامی خویش را از نفوذ تهاجم فرهنگی حاصل از جریان های ضدفرهنگ حفظ می کنید.

این درس تحت عنوان «بهائیت، وهابیت و تصوّف» در 6 جلسه توسط استاد عبدالحسین خسروپناه ارائه شده است. هدف کلی این درس، آشنایی مخاطبان با جریان غالب فرهنگی و ضدفرهنگ موجود در کشور ایران برای مقابله با آن ها می باشد. استاد این هدف را از طریق پرداختن به جریان های مختلفی از فمنیسم تا تصوف به پیش می برد. با گذراندن این درس با شبهات مختلفی که متوجه نظام اعتقادی و سبک زندگی اسلامی می شود، آشنا می شوید و پاسخ آن ها را خواهید آموخت. بیایید قبل از ورود به این درس، با یکدیگر، نگاهی به قسمتی از کلام استاد در باب حقوق زنان بیندازیم. «اگر مردی با زنی ازدواج موقت نماید نمی تواند به راحتی برای دیگران ابراز نماید اما اگر دوست دختر خود بنامد، او را مذمت نمی کنند. این مطلب عرفی، خلاف شرع است. پیامبر تابع عرف زمان خود نبود. احکام تابع عرف نیستند بلکه تابع مصالح و مفاسد واقعی اند».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
بهائیت، وهابیت و تصوّف | ecnahad.ir

در این درس دکتر خسروپناه در 6 جلسه به روند شناسی فرهنگ معاصر ایران می‌پردازد تاریخ معاصر ایران دورانی از تاریخ ایران است که با به قدرت رسیدن سلسله قاجار توسط آقا محمد خان قاجار شروع می‌شود و تا سرنگونی سلسله پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه می‌یاب