تاریخ زندگی امام‌کاظم، امام رضا و امام‌جواد علیهم‌السلام

تاریخ زندگی امام‌کاظم، امام رضا و امام‌جواد علیهم‌السلام


112 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

چند امامی هستی! 

از چند امام، شناخت کاملی داری؟

اهداف درس
  • آشنایی با شخصیت امام کاظم، امام رضا و امام جواد (ع)
  • شناخت شرایط سیاسی دوره امام کاظم و امام رضا (ع)
  • آشنایی با فعالیت های علمی امام کاظم و امام جواد (ع)
  • شناخت نحوه ورود امام رضا و حضرت معصومه به ایران




درباره درس

تا حالا به این پرسش اندیشیده اید که چه نیازی به مطالعه درسی در باب «تاریخ زندگی امامان شیعه (ع)» داریم؟ زمانی که از ضرورت مطالعه چنین درسی سخن گفته می شود، ذهن ما سریعاً به چند دلیل محکم اشاره می کند. در چنین مواقعی، صدایی می شنویم که ما را مخاطب قرار می دهد و می گوید: «مطالعه تاریخ زندگی امامان شیعه، چون تاریخ، مهم است. مطالعه تاریخ امامان شیعه، چون ائمه شیعه مهم اند. مطالعه تاریخ زندگی امامان شیعه، چون پیوند این دو، مهم است. مهم از همه، به آن دلیل واضحی که نسبت به آن، خودت را به آن راه می زنی. مطالعه تاریخ امامان شیعه، چون گویا شنیده ام که مدعی شیعه بودن هستی!». شیعه در اصطلاح به گروهى از مسلمانان اطلاق می‌‌شود که ولایت و محبت على بن ابى طالب علیه‌السلام و سایر امامان معصوم علیه‌السلام از فرزندان او را در دل دارند. این امری مسلم است که لازمۀ این عشق و محبت، شناخت بیشتر از زندگی و آموزه های امامان معصوم و سپس عمل و زیست بر طبق آن هاست. بنابراین مهم ترین دلیلی که باید به سراغ مباحث تاریخی در باب پیامبر و ائمه اطهار (ع) رفت این است که وقتی ما به سیره نبوی و سیره اهل بیت علیهم السلام به عنوان برترین موجودات هستی و برترین آفریده های الهی مراجعه می کنیم، در واقع نوعی همزادی و همرنگی با آن ها می خواهیم داشته باشیم. در واقع اگر کسی به دنبال تاریخ اسلام می رود، به دنبال الگویی برای رفتارهای خودش می گردد و سعی می کند به گفتار، رفتار و کردار آن ها در توان خودش اقتدا کند. خداوند در قرآن متعال می فرماید: «رسول خدا برای شما الگو و مقتدای بسیار مطلوبی است» و «اگر خدا را دوست دارید، از رسول تبعیت کنید». این شهادت الهی مبنی بر الگو بودن پیامبر و اهل بیت ایشان، برای هر انسانی کافی است که آن ها را مورد پیروی قرار دهد. تا حالا، عملکرد خود را در این زمینه سنجیده اید. به راستی، ما شیعه هستیم؟ آیا تا بحال صادقانه از خود این سؤال وحشتناک را پرسیده اید که واقعاً چند امامی هستید؟ یعنی از چند امام معصوم، شناخت کاملی دارید، آن ها را الگوی اصلی زندگی خود می دانید و قلبتان همواره و در هر لحظه برایشان می تپد؟ متأسفانه برخی از ما طبق این معیار، حتی شیعه تک امامی هم به حساب نخواهیم آمد. ما صرفاً ارادتی به ائمه ی معصوم داریم. این عملکردمان، نه تنها ظلمی به آن ها بلکه در وهلۀ نخست ظلمی به خودمان می باشد.

این درس تحت عنوان «تاریخ زندگی امام‌کاظم، امام رضا و امام‌جواد علیهم‌السلام» در 6 جلسه ارائه شده است. درس حاضر، ششمین درس از مجموعه تاریخ اسلام 3-آشنایی با تاریخ امامان شیعه- است. این مجموعه، شامل 7 درس و 40 جلسه می باشد که که توسط حجت الاسلام حسن اسکندری ارائه شده است. در این درس با شخصیت و تاریخ زندگی و شرایط سیاسی و فعالیت های فرهنگی امام‌کاظم، امام رضا و امام‌ جواد علیهم‌السلام آشنا خواهید. عظمت علمی امام کاظم (ع)، قیام شهید فخ، ارتباط صوفیان با امام کاظم، فرزندان امام کاظم، روش های تربیتی امام کاظم، اقلیت واقفیه، قیام های علویان در دوران امامت امام رضا (ع)، تحمیل ولایتعهدی، خطبه ی امام رضا در مراسم بیعت، حدیث سلسله الذهب، مناظران امام رضا، ورود حضرت معصومه به ایران، اختلاف شیعیان درباره امامت امام جواد (ع)، عقیده خلق قرآن، اوج گیری شبکه وکالت ائمه و شاگردان امام جواد، برخی از موضوعات محوری مورد بررسی در این درس می باشند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
تاریخ زندگی امام‌کاظم، امام رضا و امام‌جواد علیهم‌السلام

شیعه در اصطلاح به گروهى از مسلمانان اطلاق می‌‌شود که ولایت و محبت على بن ابى طالب علیه‌السلام و سایر امامان معصوم علیه‌السلام از فرزندان او را در دل دارند. این امری مسلم است که لازمۀ این عشق و محبت، شناخت بیشتر از زندگی و آموزه های امامان معصوم و سپس عمل