تفسیر آیت‌الکرسی

تفسیر آیت‌الکرسی


68 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

کسب معرفت توحیدی

با تدبر در آیت الکرسی

اهداف درس
  • آشنایی با فضائل و مصادیق آیت الکرسی
  • شناخت معنای حی و قیوم بودن خدا
  • آشنایی با شرایط شفاعت و انواع علم خداوند
  • شناخت تفسیر آیه 256 و 257 سوره بقره




درباره درس

سخن بر سر آیه ای است که آن را سید آیه های قرآن نامیده اند. این با عظمت ترین و برترین آیه ی قرآن، آیت الکرسی نام گرفته است. می توانیم در همین ابتدای سخن، سؤال کنیم: عظمت این آیه در چه چیزی است و چه نیازی به کسب اطلاعات تفصیلی بیش تری درباره ی آن داریم؟ اهمیت این آیه در موضوع محوری آن است. این آیه، عظیم است زیرا مشتمل بر اسماء حسنی و صفات پروردگار است. با تدبر در واژگان و معانی این آیه، معرفت نسبتاً کاملی در رابطه با این صفات، برایمان فراهم می شود. این آیه را هم شامل صفات ذات خداوند از جمله وحدانیت، حیات، قیومیت، علم و قدرت و هم شامل صفات فعل او مانند مالکیت بر جهان هستی و شفاعت دانسته‌اند. به عبارت دیگر، این آیه تصویری کامل است از انواع توحید یعنی توحید ذاتی مبنی بر یگانگی ذات خداوند، توحید صفاتی و توحید افعالی مبنی بر این واقعیت که فاعل مستقلی غیر از خدا در عالم وجود ندارد. توحید از نظر قرآن، اساس آموزه‌های دینی و ریشه تمام معارف و عقاید اسلامی است و دارای ثمرات عملی بسیاری در زندگی انسان می باشد. کسی که به معنای واقعیه قیوم و غنی بودن خدا و فقیر و نیازمند بودن خودش پی ببرد، نمی تواند در جهت گیری احساسی و رفتاری او تغییری مثبت بوجود نیاید. سخنان بالا، بخش نخست پاسخ موجود به این پرسش است که چرا ما مسلمانان باید توجه ویژه ای به این آیه و تکرار آن در موقعیت های مختلف داشته باشیم. بخش دوم این پاسخ را باید در آثار و فضیلت های درنظر گرفته شده برای خواندن این آیه جستجو نمود. این آیه، یکی از آیاتی است که بسیار بر خواندن آن در روز و شب و از جمله بعد از نماز تأکید شده است. خواندن این آیه، در حفظ انسان از خطرات و شرور بسیار سودمند است. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که هر کس این آیه را یک بار تلاوت کند،‌ خداوند هزار مورد از بلایای دنیا را که راحت‌ترین آن فقر است و هزار مورد از سختی‌های آخرت را که آسان‌ترین آن عذاب قبر است، برطرف می‌کند. خداوند برخی از سوره و آیات سودمند به حال انسان را در نماز گنجانده است. چقدر خوب است ما مسلمانان، همچون دو سوره حمد و توحید، خودمان را مقید به خواندن و تکرار آیت الکرسی نیز نماییم.

این درس تحت عنوان «تفسیر آیت‌الکرسی» در 4 جلسه توسط استاد فانی ارائه شده است. این تفسیر در قالب تفسیر موضوعی قرآن و برای انس مخاطبان با قرآن فراهم گشته است. استاد در جلسه اول و دوم این درس به تفسیر آیه 255 سوره بقره پرداخته است و آن را ضمن تشریح موضوعاتی از قبیل آیت الکرسی یا آیات الکرسی، فضائل آیت الکرسی، معنای حی و قیوم بودن خدا،  عدم غفلت خدا، مالکیت حقیقی و اعتباری، دارایی های آدمی به مثابه امانت های الهی، مصادیق شفاعت کنندگان، روایت امام صادق درباره شرایط شفاعت، آگاهی خداوند از همه چیز، روایت امام صادق از علم خاص و عام خدا و معنای کرسی به پیش برده است. در جلسه سوم و چهارم این درس، تفسیر آیه 256 و 257 سوره بقره ضمن موضوعاتی از جمله دین شمشیر نبودن اسلام، اهمیت تفکر، عقل و آزادی در دین اسلام، معنا و مصادیق طاغوت، ولایت اهل بیت مصداق دستگیره محکم الهی، مصادیق ظلمات و نور، استمرا شک و پدید آمدن کفر و توکل بر خدا دنبال شده است.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
تفسیر آیت‌الکرسی |ecnahad.ir

چنین انسانی، زمانی که احساس ترس و وحشت می کند، به آیاتی از قران کریم که نام آیت الکرسی گرفته است، پناه می برند؛ آیاتی که به زبان پیامبر اسلام، از تمام آیات نازل شده قران باعظمت‌تر است