سبک زندگی دانشجویی

سبک زندگی دانشجویی



جلسه
شعار درس

خودت را بشناس:

تو یک دانش جو هستی!

اهداف درس
  • آشنایی با باید و نبایدهای ورود به دانشگاه
  • شناخت وظایف و هویت دانشجویی
  • شناخت ابعاد چهارگانه زندگی دانشجویی
  • آشنایی با مدیریت ارتباطات انسانی در دانشگاه




درباره درس

سبک زندگی به علایق، افکار و رفتارهای یک فرد یا گروه اشاره کند. دانشجویان بعنوان یکی از بزرگترین گروه های اجتماعی در کشور ما، سبک یا شیوه زندگی مختص به خود را دارا می باشند. شور، نشاط و پویایی، استقلال و انعطاف اندیشه و داشتن تعاملات گسترده با فرهنگ های دیگر، از ویژگی های اصلی شیوه زندگی دانشجویی است. این ویژگی های مترقی، همچون شمشیری دولبه هستند. آن ها همان قدر که می توانند زمینه های رشد و کمال دانشجو را فراهم آورند، می توانند به مانعی برای رشد دانشجویان تبدیل شوند. برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین وضعیتی، گام نخست و اصلی این است که دانشجویان با هویت کسانی که با آن ها ارتباط دارند و از هویت خودشان کاملاً آگاه شوند. برای مثال، یک دانشجو از یک سو باید از هویت دانشگاه و یک استاد دانشگاه آگاه باشد. او باید به این نکته واقف باشد که یک استاد برخلاف یک معلم، همچون یک چاه عمیق است که به راحتی دانش را در اختیار شما قرار نمی دهد. از سوی دیگر، دانشجو باید به هویت خود و هدفش از آمدن به دانشگاه آگاه باشد. شما وقتی به نانوایی می روید، می دانید که به دنبال چه چیزی آمده اید. ضمناً نانوا نیز می داند چه کاری بایستی انجام دهد. وقتی قدم در دانشگاه نیز می گذارید باید از کاری که باید در آن جا انجام دهید، شناخت روشنی داشته باشید. کسی که نمی داند در دانشگاه چه کاری باید بکند و چه کاری نباید بکند، به سرعت در چنین محیطی افول و سقوط خود را خواهد دید. می گویند صعود به اورست، چند ماه طول می کشد ولی سقوط از آن، تنها 19 ثانیه به طول می انجامد. با دوستش درد دل می کند و می گوید: «از وقتی وارد دانشگاه شده ام، سامان زندگی ام به هم ریخته است.نمی دانم چه باید بکنم. نمی دانم چه پوششی باید داشته باشم و به سوی کسب چه مهارت ها و ورزش هایی بروم. نمی دانم با چه کسانی باید دوستی کنم. گاهی احساس می کنم، بیش از حد، ظاهرگرا شده ام و به معنویات و پاکیزگی درونی ام توجه کمی نشان می دهم. با خودم درگیرم و نسبت به محیط دانشگاه و خوابگاه نیز برخوردی تقابلی دارم». سرگردانی و رفتار تقابلی چنین فردی، اگر ادامه یابد، او دچار افسردگی و افت تحصیلی می شود. اگر می خواهید از باید و نبایدهای ورود به دانشگاه اطلاع یابید و از چنین سرنوشتی دوری جویید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس تحت عنوان «سبک زندگی دانشجویی» در 4 جلسه توسط استاد محمود انوشه ارائه شده است. استاد این موضوع را ضمن پرداختن به بحث های متنوعی از قبیل وظایف و هویت دانشجوی جوان، هدف از آمدن به دانشگاه، چیستی دانشگاه، ویژگی های دانشجو، باید و نبایدهای ابتدای ورود به دانشگاه، مدیریت ارتباطات انسانی و ابعاد زندگی دانشجویی به پیش برده است. شما در این درس با زندگی دانشجویی و ابعاد مختلف آن آشنا خواهید شد و مهارت های لازم برای مدیریت ارتباطات انسانی با اطرافیان خود از دانشجویان و اساتید گرفته تا کارمندان دانشگاه را کسب خواهید نمود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «ای دانشجو، در تنهایی مواظب افکارت، در خانواده مواظب رفتارت و جامعه و دانشگاه مواظب گفتارت باش. بدان دانشجو چیزهایی دارد که حتی اساتید ندارند، او آینده ای دارد که انسان های پا به سن گذاشته، آن را ندارند. به شرط آن که باور داشته باشد و از آن مراقبت کند».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی سبک زندگی دانشجویی و کسب مهارت های موزد نیاز در دوران دانشجویی

در این دوره با زندگی دانشجویی و ابعاد مختلف آن آشنا خواهید شد و مهارت های لازم برای مدیریت ارتباطات انسانی با اطرافیان خود از دانشجویان و اساتید گرفته تا کارمندان دانشگاه را کسب خواهید نمود