مدیریت زمان در زندگی

مدیریت زمان در زندگی


63 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

هزینه فقط پول نیست

گاهی وقت مصرف شده ماست

اهداف درس
  • آشنایی با گام های مدیریت زمان
  • شناخت ابزارهای منظم کردن کارها
  • آشنایی با جدول زمان بندی
  • آموختن نحوه برنامه ریزی روزانه




درباره درس

«می گوید: این غربی ها، وقت ناشناسی را نوعی بی احترامی تصور می کنند. ما گاهی روزها و ماه های خود را گم می کنیم، اما یک آلمانی و ژاپنی، نسبت به ثانیه های زندگی خود نیز حساس و هوشیار است. در هر صورت، ما غرب گرا نیستیم که کارهای آن ها را تایید کنیم». در پاسخ به چنین شخصی باید بگوییم: «ما غرب گرا نیستیم اما غرب گریز نیز نیستیم. هر جا افکار و عادت های خوبی را حاضر ببینیم، سعی در کسب آن می کنیم. بدون دلیل نیست که غرب پیشرفت کرد و ما عقب ماندیم. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، بی توجهی ما به داشته هایمان می باشد». زمان، مهم ترین سرمایۀ زندگی هر انسانی است. دریغا که از کودکی، برایمان چه بسیار از تأثیرات منفی هدررفت آب یا انرژی بر زندگی مان سخن گفته اند، اما هیچگاه از هدرفت خود زندگی چیزی نگفته اند. متأسفانه، همواره به دنبال راه هایی برای هزینه نکردن نابجای پول خود بوده ایم اما نمی دانیم که هزینه، فقط پول نیست و می تواند انرژی و وقت مصرف شده ی ما باشد. شاید شما نیز با شنیدن این حدیث از امام علی(ع) که «فرصت ها مانند ابر می‌گذرند، پس قدر وقت و زمان را بدانید و از حداقل وقت، بهره کامل را ببرید.» حسرت فرصت ها و زمان های از دست رفته تان را خورده باشید. با آموختن مهارت مدیریت زمان، شما دیگر حسرت گذشته را نخواهید خورد و با ضمن داشتن آرامش، کارهای بیش تری را انجام خواهید داد. این مهارت از مجموعه ای نکات نظری و عملی ساده تشکیل می شود که از طریق تربیت می توان آن را به فرزندانمان انتقال دهیم. برای مثال، هر کاری را باید در زمان مختص به آن انجام دهیم. ما انسان ها از ساعت 5 تا 7 دارای بالاترین قابلیت جسمی و از ساعت  9 تا 11 دارای بالاترین هشیاری ذهنی هستیم. باید انجام کارهای مهم بدنی و ذهنی خود را در ساعات مدنظر انجام دهیم. اگر دیگر نمی خواهید ساعت های متوالی از مهم ترین سرمایه زندگی تان را در فضای واقعی یا مجازی هدر بدهید، حتماً این درس را از دست ندهید. در این درس، شما با راهکارهایی عملی و ساده ای آشنا خواهید شد که می توانند به زمان حالتان، نظم و ترتیب دیگری بدهند و آینده درخشانی را برایتان به ارمغان بیاورند.

 این درس تحت عنوان «مدیریت زمان در زندگی» در 4 جلسه ارائه شده است. استاد این بحث را ضمن پرداختن به موضوعاتی کاربردی و عملی همچون گام های مدیریت صحیح زمان، هدف گزاری، اهمیت وقت شناسی، برنامه ریزی روزانه، نکات یادداشت سررسید روزانه، جدول زمان بندی، نحوه تقسیم کارها، ساعت بیولوژیک بدن، اهمیت نظم در مدیریت زمان، ابزارهایی برای منظم کردن کارها، اولویت بندی کارها و علل دوباره کاری به پیش برده است. با گذراندن این درس، نه تنها جلوی هدر رفت زمان را در زندگی تان خواهید گرفت، بلکه از حداقل وقت تان نیز بهره کاملی خواهید برد و به زندگی ای رضایت بخشی خواهید رسید. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «دقت کنید. نکند روز ما به اتمام برسد، در حالی که کار مهم آن روز باقی مانده باشد و کارهای غیرمهم انجام شده باشند».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
آموزش مدیریت زمان در زندگی | تکنیک های مدیریت زمان

همه از نقش مدیریت زمان در زندگی آگاه هستند ولی اینکه بتوان در زندگی شخصی از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کرد نیازمند عزم راسخ و داشتن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه می باشد