مقاله نویسی در مجلات خارجی

مقاله نویسی در مجلات خارجی



6 جلسه
شعار درس

گام به گام تا گرفتن پذیرش یک مقاله از مجله ای معتبر

اهداف درس
  • شناخت انواع مقالات و پایگاه داده ها
  • شناخت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
  • آشنایی با روند ارسال مقاله به مجلات خارجی
  • آشنایی با نحوه تشخیص اعتبار مجلات خارجی




درباره درس

با گسترش اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، دیگر صرفاً از دهکده ی جهانی سخن نمی گوییم بلکه آن را با پوست و استخوان خود لمس می کنیم. شما در چنین وضعیتی می توانید مخاطب افراد زیادی از سراسر جهان باشید و افرادی بسیار زیادی از سراسر جهان نیز مخاطب بالقوه شما باشند. این بدان معناست که این فضای جدید به شما اجازه می دهد که در علم، فرهنگ و تمدن جهانی مشارکت داشته باشید و همزمان از آن تأثیر بپذیرید. برای یک استاد و دانشجو، مشارکت مذکور در جریان پیشرفت علم و فناوری، می تواند مشارکتی بسیار جذاب و امری تعیین کننده در سرنوشتش به حساب آید.  بسته به عملکرد این اشخاص و برجستگی های علمی آن ها، این بدان معناست که دیگر مشکل و دغدغه ی چگونگی تبلیغ، ترویج و انتشار افکار و نظریه های خود در مقیاسی وسیع حل شده است. برای این کار تنها نیاز به دانستن سه مهارت است. نخست اینکه با معیارهای یک پژوهش علمی در حد استانداردهای جهانی آشنا باشیم، دوم اینکه، نظریه و ایده های خود را در قالب زبان های علمی رایج دنیا بنویسیم و در نهایت مقاله مدنظر خود را برای یکی از مجلات معتبر خارجی بفرستیم. هر یک از سه مراحل پیشین، اصول و مهارت های متمایز از یکدیگر می باشند و برای کسب آن ها، باید تلاشی مجزا صورت بگیرد. این در باب چگونگی ارسال مقالات علمی-پژوهشی نیز صادق است. بسیاری از دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، در باب این چگونگی با مشکلاتی جدی مواجهه هستند و این امر، وقت زیادی از آن ها می گیرد. دانشجو برای حل این مشکل خود می تواند دست به آزمون و خطا بزند و با اتلاف زمان زیادی، در نهایت موفق به فرستادن مقاله ی خود در مجله ای خارجی شود. این در حالی است که با استفاده از تجربیات دیگران در این زمینه، می توان کار خود را راحت تر و بهتر انجام داد. مقدمه نخست این کار، دانستن اصطلاحات رایج در این زمینه و شناخت تقسیم بندی مقالات در دسته بندی هایی از قبیل کنفرانسی، ژورنال و علمی- پژوهشی است. ملاحضات دیگر در این زمینه شامل شناخت پایگاه داده ها و نحوه تشخیص اعتبار مجلات علمی خارجی است. در نهایت بعد از انجام این کارها، نوبت به ارسال مقاله می رسد که این کار نیز دارای نکات، ظرایف و مراحل انجام مختص به خود می باشد.

این درس تحت عنوان «مقاله نویسی در مجلات خارجی» در 6 جلسه توسط استاد محمد مونسان ارائه شده است. در این درس مقدمات آشنایی با مقاله نویسی در مجلات خارجی طرح گردیده است و شما با نکات کاربردی در تهیه مقالات علمی لاتین در مجلات خارجی، تشخیص اعتبار مجلات خارجی، پایگاه ISC  و با جزئیات عملی نحوه ارسال مقاله به مجلات خارجی آشنا خواهید شد. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «برخی از پارامترها می توانند به شما در تشخیص اعتبار مجلات خارجی کمک کنند. به دانشگاه یا مؤسسه علمی پوشش دهنده ی آن مجله دقت کنید. ببینید آن مجله در چند پایگاه داده های علمی معتبر عضویت دارد. ضریب تأثیر یا (IF) آن مجله را بررسی کنید. به کیفیت مقالات موجود روی سایت آن مجله دقت نمایید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آشنایی با نوشتن مقاله در انواع مجلات خارجی

در این درس مقدمات آشنایی با مقاله نویسی در مجلات خارجی طرح گردیده است و شما با نکات کاربردی در تهیه مقالات علمی لاتین در مجلات خارجی،تشخیص اعتبار مجلات خارجی، پایگاه ISC و نحوه ارسال مقاله به مجلات خارجی آشنا خواهید شد