مهارت های خودآگاهی

مهارت های خودآگاهی


160 دقیقه

7 جلسه
شعار درس

خودت را بشناس تو

پادشاه زندگی ات شو

اهداف درس
  • آشنایی با تعریف خودآگاهی 
  • دانستن ابعاد جسمانی و شناختی خودآگاهی
  • آشنایی با ابعاد هیجانی و معنوی خودآگاهی
  • شناختن بعد رفتاری خودآگاهی




درباره درس

ما انسان ها قدرت را دوست داریم و به سوی هر چه توانمندتر شدن در حرکتیم. اما همین ابتدای راه، می توانیم صدای شاعر ملی کشورمان را بشنویم که «توانا بود/ هر که دانا بود». به راستی تا کنون اندیشیده اید، این چگونه دانایی ای می باشد که حکیم فردوسی، توانا شدن ما را در گروی آموختن آن می داند؟ انسان ها هر لحظه با هر تصمیم خوب یا بدی، مجسمه ی وجود خود را تراش می دهند. آن دانایی که به ما هنر زیبا تراشیدن را می آموزد، همان دانشی است که به دنبال آن هستیم. آن دانایی که به ما می آموزد چگونه از خود موجودی زیبا بسازیم، دانش مهارت های زندگی است. گام نخست تحقق این رؤیا، کسب مهارت خودآگاهی است. بیا با یکدیگر در این رؤیا، قدم برداریم. مهارت زندگی یعنی توانمند شدن. صاحب فن، هنر  و توانمندی شدن در زمینه آن چیزهایی که در زندگی روزمره به درد ما می خورد. در زندگی ما انسان ها، در تنهایی و در اجتماع، اتفاق های زیادی می افتد. برای کنترل و مدیریت هر یک از این اتفاقات، نیازمند آموختن مهارت های متعددی هستیم. پایه همه این مهارت های زندگی، مهارتی به نام مهارت خودآگاهی است. ممکن است در نگاه نخست، این سؤال پرسیده شود که اساساً این خودآگاهی که می گویید، چیست؟ چه نیازی به این مهارت داریم؟ و چگونه به آن برسیم؟. خودآگاهی، همان خودشناسی است، اینکه انسان، خود را در تمام ابعادش بشناسد. وقتی انسان، خود را بشناسد، به راحتی در مواقع مختلف، دست به تصمیم گیری های درست می زند. در ذهن ما انسان ها، سوال ها و دغدغه های زیادی می چرخد. سؤال یکی این است که کدام رشته تحصیلی و شغل بهتر است؟ دیگری تمام دغدغه اش این شده است که به فلان پیشنهاد، جواب مثبت یا منفی بدهد. در همه این موارد، زمانی که ما نسبت به خودمان، شناخت کافی داشته باشیم، به راحتی دست به انتخاب درست خواهیم زد. برای پاسخ به این پرسش که چه نیازی به مهارت خودآگاهی داریم، نمی خواهد زیاد بیندیشیم. ما انسان ها تشنه ی دانش و دانستن هستیم. ما دوست داریم اطرافیانمان را بشناسیم. این حقیقت تلخی خواهد بود که انسان که در حال شناخت همه دنیای پیرامون خود و دورترین سیارات است، از شناخت خویشتن غافل بماند.

این درس تحت عنوان « مهارت های خودآگاهی» در 6 جلسه توسط حجت الاسلام هادی ارائه شده است. هدف اصلی این درس کمک به مخاطبان برای رساندن آن ها به خودشناسی و خودآگاهی بیشتر است. استاد این هدف را در قالب پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل چیستی خودآگاهی، بعد جسمی خودآگاهی، بعد شناختی خودآگاهی، بعد هیجانی خودآگاهی، بعد رفتاری خودآگاهی و بعد معنوی خودآگاهی به پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «افکار، هیجانات و رفتارهای ما روی یکدیگر تأثیر متقابلی می گذارند. افکار مثبت و هیجان های خوب، موجب می شود تا حال خوبی داشته باشیم. بالعکس در این باشگاه های خنده، وقتی می خندیم، هیجان خوبی بر ما حاکم می شود و شاد می شویم و افکار مثبتی به سراغمان می آید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی ویدیویی مهارت های خود آگاهی و خودشناسی - ecnahad

یکی از مهم‌ترین عواملی که به انسان کمک می‌کند زندگی خوب و موفقی داشته باشد، این است که خود را بشناسد و ازآنچه هست، شاد و راضی باشد در این دوره با مهارت های خود آگاهی آشنا می شوید.