جلسه
شعار درس

زندگی خوابگاهی

رشد عاطفه و عقل و سازگاری

اهداف درس
  • آشنایی با مهارت ارتباط مؤثر با هم اتاقی
  • آشنایی با مهارت حل اختلاف
  • شناخت روش های مواجهه با افسردگی
  • شناخت فنون همدلی و حفظ حریم شخصی




درباره درس

آماده ی یک بازی باشید. تا چه حدی با بازی تداعی آزاد کلمات آشنا هستید. در این بازی، کسی به ما کلمه ای کلیدی را می گوید و ما باید با حداکثر سرعت ممکن، اولین کلمه ای را که آن کلمه کلیدی در ذهن مان برانگیخته می کند بر زبان جاری کنیم. می گوییم مادر. می گویید: محبت، عشق، زیبایی. می گوییم پدر. می گویید رنج، زحمت، فداکاری. می گوییم خانواده. می گویید: آرامش، راحتی، غذای خوشمزه!. حال می خواهیم نظرتان را در باب خانه ی دوم یک دانشجو یعنی خوابگاه بپرسیم. شاید کسانی که این محیط را تجربه نکرده اند و از دور درباره ی آن چیزهایی شنیده اند بگویند: خوابگاه یعنی خواب و غربت و دلتنگی. اما کسانی که این زندگی را تجربه کرده اند و بهره خود را از آن دریافت کرده اند می دانند که خوابگاه برای یک دانشجو، تنها جای خواب نیست، بلکه نامی بر تمام دلتنگی ها و دل بستن های جدید است. خوابگاه جایی است که شما در آن، پیمانه ی شیرین نوجوانی را تا انتها سر می کشید و پیمانه تلخ و شیرین جوانی را برای نوشیدن به دست می گیرید. اشتباه نکنید، خوابگاه، تنها خواب گاه نیست! بلکه زندگی، بیداری و رشد عاطفه و عقل در خوابگاه جاری است. در محیط خوابگاه است که معنای سازگار شدن و هضم تفاوت ها را متوجه می شوید. دیگر از محیط یکدست و صمیمی خانواده خبری نیست؛ محیطی که در آن می توانستید تا حدی نظر خود را بر دیگران تحمیل کنید. حالا شما با فرهنگ ها و ارزش ها و آدم های متفاوتی روبه رو هستید. ضمناً شما نمی توانید این انسان ها را تغییر دهید. در چنین مواقعی است که تنش هایی را تجربه خواهید نمود و کمی احساس افسردگی خواهید نمود. انسان دارای قدرت تعقل است و می تواند پیشاپیش مشکلاتی که در آینده با آن مواجه می شود را پیش بینی کند.آیا بعنوان والدین، نوجوان خود را آماده ورود به خانه ی دوّمش نموده اید؟ آیا از زندگی خوابگاهی و اتفاقاتی که در آن جا باید منتظرشان باشد، برایش سخنی گفته اید؟ و آیا مهارت های لازم برای مقابله با مشکلات زندگی خوابگاهی را با او در جریان گذاشته اید؟ اگر قصد چنین کاری را دارید، حتماً این درس را از دست ندهید. شما در اینجا با انواع مشکلات پیش روی فرزندان تان در محیط خوابگاه و نحوه مواجهه درست با آن ها آشنا خواهید شد.  

این درس تحت عنوان «مهارت های زندگی خوابگاهی» در 5 جلسه ارائه شده است. شما در این درس با واقعیت ها خوابگاهی همچون تهدید حریم شخصی، افسردگی، خشم و اختلاف آشنا خواهید شد و باید و نبایدهای لازم برای مقابله با چنین واقعیت هایی را خواهید آموخت. با گذراندن این درس، شما می توانید مهارت های لازم برای ارتباط مؤثر با هم اتاقی، نحوه حل اختلاف با دیگران و تقسیم وظایف و توافق با آن ها را بیاموزید. با کسب این مهارت ها، شما ضمن پذیرش و همدلی با دیگران، از کمک های آن ها نیز بهره مند شوید و با حفظ ارزش های خوب خانوادگی خود، زندگی ای شاد با دیگران را تجربه خواهید نمود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «یاد بگیریم نه بگوییم. در برخی مواقع باید کمی خودخواه باشید. در چنین مواردی نباید نیازها و عواطف دیگران را مهم تر از نیازهای خود بدانید و خود را کامل وقف دیگران کنید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی آشنایی با مهارتهای زندگی خوابگاهی

در این درس با واقعیت ها خوابگاهی همچون تهدید حریم شخصی، افسردگی، خشم و اختلاف آشنا خواهید شد و باید و نبایدهای لازم برای مقابله با چنین واقعیت هایی را خواهید آموخت. با گذراندن این درس، شما می توانید مهارت های لازم برای ارتباط مؤثر با هم اتاقی، نحوه حل اخت