هلال احمر سه: اصول کمک های اولیه

هلال احمر سه: اصول کمک های اولیه


136 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

حوادث، از آنچه می بینید

به شما نزدیک ترند

اهداف درس
  • آشنایی با جعبه کمک های اولیه
  • شناخت نحوه احیای قلبی و تنفس مصنوعی
  • آشنایی با راهکارهای مقابله با خفگی و غرق شدگی
  • شناخت علائم شوک قلبی و عصبی




درباره درس

صدای حکیمانه ای می شنویم که  همیشه در اندیشه روز مبادای خود باش. ما نیز در اکثر مواقع و موارد، به این ندا پاسخ می دهیم. ما برای روز مبادایمان، پول پس انداز کرده و خودمان را بیمه می کنیم. به زندگی خود بنگرید، بخشی از کارهایی که می کنیم و ابزارهایی که فراهم می کنیم، برای آن روز دشوار است. برای این آماده شدن، می توان به افراد، دانش ها و نهادهای مختلفی رجوع کرد، اما مطمئناً یکی از مهم ترین آن ها، هلال احمر است. هلال احمر تنها یک سازمان یا مجموعه ای از افراد نیست، بلکه تداعی کننده زندگی و نامی دیگر برای مجموعۀ دانایی ها و توانایی های زندگی بخش است. در دانستن یا کسب این دانسته ها و مهارت ها، برخلاف سایر جاها، نمی توان دلبخواهی عمل کرد، زیرا در اینجا دیگر سخن از بهبود زندگی نیست، بلکه سخن بر سر نجات خود زندگی است. همین امر سبب شده است تا هلال احمر، به یک دانش و مهارت اجباری و ضروری برای تک تک انسان های بی سواد و با سواد تبدیل شود. هلال احمر، واحدی اختیاری نیست و دانشگاه زندگی، هر کسی را مجبور می کند تا آن را حتماً بگذراند. می توانید بگویید: من که جوانم، چه نیازی به دانستن مهارت ها و دانش های مرتبط با کمک های اولیه می  باشم. در مواجهه با حوادث نیز تنها لازم است به اورژانس زنگ بزنیم. در پاسخ به شما باید بگوییم: آیا می دانستید که سهم بیماری‌های قلبی از علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد رسیده است و با توجه به پیری شدن جمعیت، این عدد هر روز بالاتر می رود. در چنین وضعیتی نقش اعضای خانواده در نجات عزیزانشان، نقشی تعیین کننده است. برای لزوم فراگیری دانش و مهارت های آموزش داده شده توسط هلال احمر، صرفاً دانستن این نکته کفایت می کند که 80 درصد ایست های قلبی در حضور اعضای خانواده اتفاق می افتد و اکثر مرگ میرهای حاصل از چنین حوادثی، ناشی از عدم مراقبت و دیر رساندن مصدوم به بیمارستان است. درس هلال احمر، فقط به آموختن نحوه مواجهه با احیای قلبی خلاصه نمی شود. به راستی تا کنون از خود پرسیده اید تا چه حدی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و نزدیک دیگری همچون خفه شدگی و غرق شدگی آمادگی دارید؟ در چنین مواقعی، شما زمان کافی ندارید و باید به سرعت دست به کاری بزنید.

این درس تحت عنوان «اصول کمک های اولیه» در 6 جلسه توسط دو تن از مربیان هلال احمر ارائه شده است. شما در این درس با موضوعات پراهمیت فراوانی همچون جعبه کمک های اولیه، نحوه احیای قلبی و تنفس مصنوعی در کودکان و بزرگسالان آشنا خواهید شد و راهکارهای مقابله با خفه شدگی، غرق شدگی و شوک قلبی و عصبی را خواهید آموخت. بعد از گذراندن این درس، احساس خوب توانمندی و نجات بخشی بیش تری را تجربه خواهید نمود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «در حال خوردن غذا هستید. ناگهان یکی از اعضای خانواده تان سرفه می کند. عکس العمل شما چیست؟ به پشت او ضربه می زنید! آیا می دانستید این کاری اشتباه است. شما در چنین مواقعی، فقط باید او را تشویق به سرفه کردن بیش تر نمایید. تنها زمانی که او دیگر سرفه نکرد، باید به پشت او زد و کارهای دیگری انجام داد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی اصول کمک های اولیه بصورت ویدیویی

شما در این درس با موضوعات پراهمیت فراوانی همچون جعبه کمک های اولیه، نحوه احیای قلبی و تنفس مصنوعی در کودکان و بزرگسالان آشنا خواهید شد و راهکارهای مقابله با خفه شدگی، غرق شدگی و شوک قلبی و عصبی را خواهید آموخت.