هلال احمر یک: فوریت های کمک های اولیه


101 دقیقه

0 جلسه
شعار درس
ناجی نفس های عزیزانت باش.
اهداف درس
  • شناخت علائم حمله قلبی و سکته مغزی
  • شناخت علائم صرع، دیابت و فشار خون
  • آشنایی با گرمازدگی، سرمازدگی
  • آشنایی با مسمومیت و نیش و گاز گرفتگی




درباره درس

«می گوید: ده دقیقه بود که فشار شدیدی را در ناحیه قفسه ی سینه ام احساس می کردم. این درد گاهی کم و گاهی زیاد می شود. حالا گردن، شانه ها و بازوهایم نیز تیر می کشد و احساس تنگی نفس نیز می کنم. می گویید: خیلی عرق هم کرده ای. نگران نباش. درد قفسه سینه ات به خاطر این است که ورزش کردی و در معرض هوای سرد قرار گرفتی». به نظر شما، این داستان، چه پایانی می تواند داشته باشد؟ درست حدس زدید، دردهای قفسه سینه، علل مختلفی دارند ولیکن هیچ یک از آن ها به جز سکته قلبی، بیش از ده دقیقه طول نمی کشد. جهل و ندانستن برخی چیزها نمی تواند ضرر چندانی به ما بزند. اگر شما اسامی سیارات منظومه شمسی را ندانید، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. اما دانستن یا ندانستن برخی دیگر از دانش ها و مهارت ها، به نجات جان ما و عزیزانمان گره می خورد. دانستن کمک های اولیه، یکی از مهم ترین این دانایی ها و مهارت هاست. کمک های اولیه، مجموعه اقدامات و مراقبت‌هایی است که بلافاصله پس از وقوع حادثه بر روی شخص مصدوم تا رسیدن پزشک، یا نیروهای امدادی و یا رساندن مصدوم به مراکز درمانی، توسط یک شخص آموزش دیده صورت می‌گیرد.علیرغم پیشرفت علم و تکنولوژی، انسان هنوز درمقابل عوارض، سوانح و بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است. و با توجه به ازدیاد روز افزون حوادث مختلف، اصولی‌ترین کار، کسب آمادگی به منظور مقابله با حوادث و سوانح و بکارگیری آن جهت حفظ سلامتی و نجات جان خود و اطرافیان در لحظات اولیه وقوع یک حادثه است. مخاطرات طبیعی و وقایع ناگوار انسانی در سراسر جهان هر ساله آسیب های روحی و روانی، جسمی و همچنین اقتصادی بسیاری را بر هر یک از جوامع وارد می کند. بودجه های قابل توجهی نیز به‌ منظور پیشگیری و مواجهه صحیح با این وقایع اختصاص داده می شود. بر اساس برخی آمار، این مخاطرات به ویژه در ۵۰ سال اخیر در جهان چهار برابر شده است و ایران نیز در این بین از جمله ۱۰ کشور نخست بروز وقایع طبیعی به شمار می رود. این امر به طور حتم، اهمیت آموزش و فراگیری کمک های اولیه را در هر یک از جوامع بیشتر آشکار می کند. اقدامات سریع پس از وقوع حادثه برای کمک به مصدومان تا زمان حضور امدادگران یکی از اساسی ترین نیازهای انسانی در این شرایط محسوب می شود.

این درس تحت عنوان «فوریت های کمک های اولیه» در 5 جلسه توسط استاد مریم رشیدی ظفر ارائه شده است. هدف اصلی استاد، آموختن اورژانس های مربوط به فوریت های پزشکی به مخاطبان است. مخاطبان، با گذراندن این درس، با علائم حمله قلبی، سکته مغزی، صرع، دیابت، فشار خون و روش برخورد درست با این بیماری ها آشنا می شوند. آن ها همچنین با علائم مسمومیت های تنفسی و غذایی، انواع نیش و گازگرفتگی، سرمازدگی و گرمازدگی و اقدامات لازم برای مواجهه با آن ها آشنا می گردند. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «سردرد ناگهانی و شدید، اشکال در تکلم و درک مطلب، ضعف بینایی، بی حسی یک طرف بدن. این ها علائم اصلی پاره شدن یا مسدود شدن رگ های اکسیژن رسان به مغز یا همان سکته مغزی هستند. در چنین مواقعی، سریع به اورژانس زنگ بزنید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی فوریت های کمک های اولیه و آَشنایی با کمک های اولیه

در این دوره آموزشی با اصول اولیه کمک های اولیه آشنا می شوید و موضوعات مهم این حوزه را به شما آموزش می دهیم این دوره به صورت ویدیویی و همراه با تصویر و مثال های مختلف می باشد