8 جلسه
شعار درس

ازدواج؛

تنها راه کمال انسان

اهداف درس
  • آشنایی با عوامل استحکام خانواده
  • شناخت مهارت های ارتباطی با همسر
  • شناخت نحوه ایمن سازی خانواده
  • آشنایی با نحوه تربیت فرزند




درباره درس

کمال و جمال، دو برادر دوست داشتنی اند! وقتی به شیر نر بالغی با یال های زیبایش می نگریم، از دیدن این صحنه، حظ می بریم. وقتی درختی عظیم و پرشاخ و برگ را می بینیم، لذت می بریم. ما کیف می کنیم وقتی کوهی بلند و پر عظمت همچون دماوند را می بینیم و بدین سبب به این دیو سپید پای دربند جان می دهیم. کمال جماد و نبات و حیوان با زیبایی و ستایش ما انسان ها همراه است. این ستایش بدان سبب است که ما تلاش، پیشرفت و رشد را دوست داریم. ما آن ها را می ستاییم چون تا انتهای راه رشد خود رفته اند و به کامل ترین و به تبع آن زیباترین صورت خود رسیده اند. این سخن در باب انسان ها نیز صادق است. ادا و ادعا دارد. اظهار فضل، دانایی و روشنفکری می کند و می گوید: «انسان عاقل که ازدواج نمی کند. انسانی که خواهان رشد و پیشرفت است، هیچ وقت خود را محدود نمی کند». کسی چنین انسانی را مجبور به ازدواج نمی کند، ولی او وظیفه دارد که حقیقت را بازگو کند و دروغ نگوید. اساساً مسیر رشد، پیشرفت و کمال انسان، از کوچه ازدواج، فرزند دار شدن و تربیت فرزند می گذرد. ما اشرف مخلوقات هستیم و دارای اراده و آزادی می باشیم. ما می توانیم همچون دانه ای در اعماق خاک، بگوییم: «درست است که تبدیل شدن به موجودی کامل، خیلی وسوسه کننده است. درست است که این تصویر مرا به سوی خود می کشد، ولی من نمی خواهم رشد کنم. رشد با درد و رنج همراه است. من در دل این تاریکی خواهم ماند و استعدادهایم خواهند پوسید. من این سرنوشت را انتخاب می کنم». اما انسان های شجاع، راه رشد و کمال را انتخاب می کنند. آن ها از درد نمی نالند زیرا آن را لازمه رشد می دانند. دانش خانواده و جمعیت، مجموعه دانایی ها و توانایی های لازم برای هدایت درست تمایل طبیعی انسان به جنس مخالفش می باشد. فرد با مسلح شدن به چنین دانش مفیدی، می تواند چنان سامانی به غریزه جنسی اش بدهد که کمال آفرین باشد. او با این دانش، ضمن پذیرش این گرایش طبیعی اش، همچون یک انسان و نه حیوان، به نیاز جنسی اش پاسخ می دهد. درس دانش خانواده، مرحله به مرحله با شما از قبل از ازدواج تا ازدواج و از تشکیل خانواده تا آوردن فرزند همراه می گردد تا صورتی کامل به شما و زندگی تان ببخشد.

این درس تحت عنوان «دانش خانواده-بخش دوم» در 8  جلسه توسط استاد آیت اللهی ارائه شده است. این درس مطابق کتاب دانش خانواده و جمعیت بوده و ابتدائاً از راهکارهای حل معضلات خانواده آغاز شده است و سپس به نقش دینداری و محبت در استحکام خانواده پرداخته است. از دیگر مباحث مهم پرداخته شده در این درس عوامل استحکام روابط زن و شوهر، مهارت های ارتباطی با همسر، معیارهای همسرگزینی،  نحوه‌ی مواجهه با مشکلات خانواده و مدیریت کردن آن، ایمن سازی خانواده، مشکلات خانواده های ایرانی، علل و پیامدهای طلاق، آثار فرزند آوری و تربیت فرزند می‌باشد. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «شما ببینید یک مرد 50 ساله مجرد مگر کم مشکل دارد. حالا یک مرد 50 ساله متأهل را بنگرید. او اگرچه مشکلاتی دارد اما با خانواده اش خوش است. انگیزه کار دارد، نیاز عاطفی و جنسی او دائماً پاسخ داده می شود و مدام کلافه نیست».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
کتاب دانش خانواده(خانم آیت اللهی) - بخش دوم

در این درس سرکار خانم آیت اللهی در 8 جلسه به موضوعات ذیل می‌پردازد در ادامه بخش پیش، استاد در این درس به راهکارهای حل معضلات خانواده پرداخته است و دینداری و محبت را به عنوان عوامل اصلی استحکام خانواده مطرح نموده است.