آشنایی با متن کامل بیانیه گام دوم

آشنایی با متن کامل بیانیه گام دوم


63 دقیقه

3 جلسه
شعار درس

از غافلان انقلاب دوم گویان

تا رهروان گام دوم جویان

اهداف درس
  • آشنایی با متن بیانیه گام دوم انقلاب
  • آشنایی با ماهیت واقعی از انقلاب اسلامی
  • شناختن برکات انقلاب اسلامی
  • آشنایی با توصیه های تمدن ساز رهبر انقلاب




درباره درس

معمای شگرفی است. ذهن انسان، خصلتی عجیب دارد. هرچه چیزی بزرگ تر، درست تر، واضح تر و در عمل پراهمیت تر باشد، در نظر ما بالعکس می نماید. می گویید چگونه؟ می گویم مگر غیر این است که خدا، مهم ترین واقعیت و حقیقت جهان و اصلی ترین متعلق اندیشه ی انسان، که صمد است و همه جا از او پر است، که اول و آخر و ظاهر و باطن است، پنهان ترین چیز برای ذهن بشر نیز هست؟! موضوع خدا، تنها موضوع مظلوم نیست، بلکه بسیاری از موضوعات بااهمیت دیگر نیز وضعیتی مشابه دارند. بیایید فارغ از هر دغدغه ای و حتی فراسوی مکتب و ایدئولوژی و اعتقاداتمان بایستیم و به موضوعی بنگریم. بیایید حتی کاری به تأثیر عملی و اهمیت کاربردی آن موضوع نداشته باشیم. بیایید حتی کاری به گوینده ی آن نداشته باشیم. بیایید فقط موضوعی مهم به نام «گام دوم انقلاب» را از منظر معمای مذکور مورد توجه قرار دهیم. انقلابی رخ می دهد. کشتی ای، به سوی مقصود و هدف روشنی، به راه می افتد. ملتی کنج آرام و تاریک و دنج سلطانی خود را رها می کند و  دل به خروش آب ها و امواج اقیانوس ها می دهد. با حوادث متعددی از جنگ ها و فشارها و توطئه ها و تهدید ها دست به گریبان می شود و دست به گریبان است که ناگهان صدای دیده بان را می شنود که می گوید: مقصد پیداست، نیمی از راه را رفته ایم. چه سکوت ناگهانی زیبای مبهم عجیبی، چه خبر والایی. اما ذهن و جسم ساکنان کشتی، هنوز درگیر حوادث پیشین و اتفاقات چند لحظه ی پیش است. علی رغم این، کسی که باید این صدا را شنیده باشد، صدای آن را شنیده است. روح تک تک اعضای کشتی، از معنای آن سخن تا انتها چشیده است. پس نگران سکوت و ابهام آن ها نباش. خیلی زود متوجه معنای آن خواهند شد. خیلی زود، روح آن ها، در گوشه ای با جسم و ذهنشان، خلوت خواهد نمود و معنای آن سخن را برایشان ترجمه خواهد نمود. این درس، مقدمه ای بر آن مجلس دلنشین هر کسی با خود خویش است. مقدمه ای بر مجلسی که هر کس به خود، آن خبر مسرت بخش را می دهد. ادعایی بیش از این نداریم. از کسی، حقیقتی، پیامی و امیدی، سخن نمی رانیم. پیام آوری نیستیم، گوینده ی خبری نیستیم، تنها خبری از پیام مسرت بخشی که خواهد آمد، داریم. به سلسله درس های «تبیین گام دوم انقلاب» خوش آمدید.

این درس تحت عنوان «آشنایی با متن کامل بیانیه گام دوم انقلاب» در سه جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنایی مخاطبان با متن بیانیه گام دوم انقلاب است. این هدف، از طریق پرداختن به سه موضوع ارائه روایتی واقعی از ماهیت انقلاب اسلامی ایران، نشان دادن برکات آن و توصیه هایی تمدن ساز به پیش رفته است. بیایید قبل از ورود به این درس، با یکدیگر، نگاهی به گوشه ای از آن بیندازیم. « از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده است».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
آشنایی با متن کامل بیانیه گام دوم

چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و ورود نظام جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از حیات خود، رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت که در بیانیه‌ای مهم و راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران